Kvinde i fokus: Lene Nehlsen fra DuftVerket.dk
Små brikker som alternativ til duftlyset.
Jeg får ganske mange mails i min indbakke hver evig eneste dag. Men for nogen tid siden fik jeg en mail med emnet: Kender du duftvoks? Og nej, det måtte jeg jo straks indrømme, at det gjorde jeg faktisk ikke.
Mailen var fra Lene Nehlsen, som, ved siden af fuldtidsjob i en marketingafdeling, mand og to børn, har DuftVerket.dk. Jeg var straks nysgerrig og bad derfor Lene fortælle mere om, hvad duftvoks og DuftVerket egentlig er for en størrelse. Det er der blevet et helt lille interview ud af, som jeg gerne vil dele med dig, der måske leder efter et mere miljøvenligt og alsidigt alternativ til de traditionelle duftlys.
Enjoy!
Forklar mig lige: Hvad er Duftverket?
Først ... Navnet DuftVerket stammer egentlig fra ordet "duftværk", men det fungerer ikke i en URL.
Dernæst ... DuftVerket er mit lille enmandsfirma. Mit hjertebarn og min legeplads, hvor jeg får nørdet med en besættelse, der har fulgt mig, siden jeg var barn: Dufte og den indvirkning de har på vores psyke og vores hukommelse. Vi har vel alle en eller anden duft, der minder os om noget fra vores barndom? Eller den første parfume, der vækker minder om livet som teenager? Dét, synes jeg, er interessant!
Derudover så er gode dufte jo bare ... lækre. Hvem elsker ikke det?
I get it ;-) Men hvorfor så lige duftvoks?
Jeg har mit fokus på de her små brikker af duftvoks, som er et alternativ til almindelige duftlys. Man smelter dem i en aromabrænder med et fyrfadslys under efter samme princip, som mange kender med vand og olie.
På den måde skal du ikke leve med 60 timer med den samme duft (fra de ofte meget dyre duftlys i glas) men kan nemt og billigt udskifte din duft alt efter humør. Voksen laver jeg på økologisk sojavoks, som er yderst miljøvenligt. Dertil tilsætter jeg nøje udvalgte duftolier af den bedste mulige kvalitet. Jeg arbejder hele tiden på at udvikle nye dufte, og processen med at finde leverandører og olier, der kan leve op til mine krav, kan godt være lang og tidskrævende, men samtidig er det jo dét, jeg elsker - at nørde med kompositionerne og mærke efter, hvilken stemning og følelse de forskellige duftnoter giver mig.
Hvor får man idéen til den slags fra?
Et typisk iværksætter-svar ville være, at jeg simpelthen har kastet mig over et produkt, som jeg selv savnede på markedet. Men det er sandt! Jeg elsker velvære, selvforkælelse, parfumer og duftlys, men sidstnævnte skuffer ofte fælt, synes jeg. Enten lugter de kunstigt og "billigt", eller også er der stort set ingen duft i produktet - det kan vi altså gøre bedre!
Derudover har YouTube også sat sine spor. Jeg har tygget mig gennem mange anmeldelser af makeup, hudplejeprodukter og duftlys. Især hos de amerikanske YouTube're begyndte begreber som "scented tarts" og "soy wax" at dukke op, og det fik virkelig fyret op under min indre duft-nørd.
Ret hurtigt fik jeg det berømte "light-bulb moment". Jeg har altid haft en drøm om at starte mit eget, men ikke hvad som helst - det skulle være noget, jeg var passioneret omkring. Og pludselig lå svaret jo lige dér foran mine fødder! Jeg kunne slet ikke styre min begejstring for at smelte, teste og eksperimentere.
Sideløbende med produktionen udviklede jeg så selve webshoppen, og 1. september 2013 slog jeg de digitale døre op til min helt egen butik!
Det var ganske enkelt helt fantastisk, og har været det lige siden. På trods af, at jeg aldrig har gjort det store i annoncering, PR osv., har jeg stille og roligt opbygget en fantastisk kundeskare - mit såkaldte "DuftPanel". De er med mig, når der skal vælges nye dufte til produktionen, stemmes om navngivningen osv. Det er simpelthen så fedt, og jeg føler mig enormt heldig. En del af min mission går på, at få kvinder (og mænd for den sags skyld) til at forkæle sig selv lidt mere i hverdagen. Jeg ville elske at sprede den følelse af velvære til endnu flere dejlige danske hjem, så derfor er der altid plads til en duftnørd mere i mit skønne DuftPanel.
Blevet nysgerrig på DuftVerket? Du kan besøge Lenes duftunivers her.