Linie Aquavit Christmas Edition 2012
Årets helt specielle supplement til julens gode mad.
Og traditionen tro (det er i hvert fald andet år i træk) har Linie Aquavit lanceret årets Linie Christmas Edition.
Undertegnede var med på skønne Restaurant Schønnemann til vaskeægte julefrokost med det hele i anledningen af den helt specielle lancering.
En ny tradition, der udvikler sig fra år til år
Årets Linie Christmas Edition 2012 er nemlig ikke bare "gammel akvavit på nye flasker". Den nye juleakvavit, der altså er i handlen for andet år i træk, vil nemlig variere udtryk og smag fra år til år.
Men den er altid udviklet med henblik på at være et oplagt supplement til julens (lidt fede) specialiteter.
Smagen på årets Linie Aquavit Christmas Edition 2012 er således anderledes end sidste år - og denne gang er den både blød, rund og lidt sød i smagen.
Lysholm Linie Aquavit har igennem mere end 200 år været den eneste akvavit, der modnes på sherryfade på en fire måneder lang rejse fra Oslo til Sydney og tilbage igen.
En rejse, der ikke bare udgør en god historie, men som rent faktisk har stor betydning for smagen.
Således også Linie Christmas Edition 2012, der altså har været på en længere rejse end de fleste, inden den bliver serveret på årets julefrokostbord sammen med sild, frikadeller, rødkål og rødspættefilet.
Linie Christmas Edition 2012 er herudover baseret på en kompleks og unik krydderblanding med nuancer af citrus og kommen. Og den adskiller sig desuden fra den klassiske Lysholm Linie Aquavit ved en 14 måneder længere lagringstid – hvilket betyder, at juleaquavitten er lagret i hele 2,5 år.
Linie Christmas Edition 2012 produceres kun i et begrænset antal, leveres i gaveæske og fås i dagligvarehandelen allerede nu til vejl. udsalgspris på 159,95 kr. (70 cl.)
Linie Christmas Edition er et oplagt supplement til julemaden.
Den markante ændring i anvendelse skyldes selvfølgelig, at man har fået bedre og bedre indsigt i destillations- og – for fadlagrede akvavitter som de norske - lagringsprocessens betydning. Men det hænder, at et produkt skiller sig ud fra de øvrige på baggrund af ren og skær tilfældighed. Det gælder ikke mindst Lysholm Linie Aquavit.
Usolgt brændevin gemte på en overraskelse
Den norske brig "Trondheims Prøve" passerede den 24. oktober 1805 Ækvator på en handelsrejse med kurs mod Ostindien. Skibet var lastet med mange forskellige handelsvarer, heriblandt et helt nyt produkt, kartoffelbrændevin, som skibets ejere, familien Lysholm, håbede på at afsætte i det fremmede.
Det lykkedes ikke kaptajnen at sælge al brændevinen, så da skibet returnerede til Norge to år efter, i 1807, havde det 5 fade brændevin med tilbage.
Under hele sejladsen var brændevinen blevet transporteret som dækslast i store egetræsfade og da man ved hjemkomsten skålede på den veloverståede tur, blev man glædeligt overrasket over at opdage, at rejsen i høj grad havde forbedret brændevinen og givet den en helt anden kulør og smag.
Denne viden blev dog bevaret som en familiehemmelighed, indtil Jørgen Lysholm i 1821 arvede sin fars sæbefabrik nær Trondheim og byggede den om til et destilleri. Herefter var det op til Jørgen Lysholms efterkommere at føre traditionen videre, indtil staten overtog ansvaret, da det norske vinmonopol blev etableret i 1922.
Jørgen Lysholms hemmelige opskrift og den traditionelle produktionsproces danner stadig grundlag for produktionen i dag.
Unik modning til havs
Familien Lysholm opfandt ved et tilfælde en helt unik modningsproces, som er den eneste af sin slags i verden, nemlig modningen til søs. Sejlturens længde, søens rulninger, temperatursvingningerne og søluften på dækket i forening skaber en harmonisk, blød og rund smag, der ikke kan kopieres eller skabes ad kunstig vej.
Rejsedokumentation
Sejlskibe som ”Trondheim’s Prøve” er selvfølgelig for længst forsvundet, men Linie Aquavit – og den nye Linie Christmas Edition 2012 - sendes stadig på rejse over Ækvator på forskellige skibe ejet af det norske rederi Wilhelm Wilhelmsen. Fadene bliver fortsat transporteret som dækslast, og hver måned bliver nye fade losset på skibene, som tager dem på en 4 måneder lang rejse gennem 35 lande, hvor de krydser Ækvators linje to gange – heraf navnet.
Bag på Linie Aquavit-flaskernes etiketter og på www.linie.com kan man læse, hvornår den enkelte flaskes indhold har gennemført sin "dannelsesrejse", og hvilket skib det var med.