Aniston

Fairtrade får konkurrent i Danmark

På få år har UTZ CERTIFIED overhalet både Max Havelaar og Rainforest Alliance og blevet den største, når det handler om bæredygtig kaffe.

Fairtrade får konkurrent i Danmark
Fair trade og bæredygtig kaffe har hidtil været ensbetydende med Max Havelaar i Danmark. Men nu har Fairtrade Max Havelaar fået en konkurrent, nemlig UTZ CERTIFIED.
UTZ CERTIFIED er en uafhængig, non-profit organisation, der driver et verdensomspændende program for certificering af bæredygtig kaffe. UTZ betyder 'god' på Maya-indiansk, og UTZ CERTIFIED's mission er at indføre internationale standarder for bæredygtig kaffeproduktion med fokus på forbedring af sociale, økonomiske og miljømæssige vilkår.

Selv om UTZ CERTIFIED er mindre kendt for de fleste i Danmark, er mærket på få år blevet det største brand for bæredygtig kaffe på verdensplan. Ifølge den seneste opgørelse blev der således solgt 2.600.000 60 kilos sække UTZ certificeret kaffe i 2006/2007, mens de tilsvarende tal for Rainforest Alliance og Max Havelaar var henholdsvis 1.300.000 og 792.000 sække.
Det er Middelfart-virksomheden Merrild Coffee Systems, som vil have danskerne til at drikke kaffe med det karakteristiske UTZ CERTIFIED logo. Merrild Coffee Systems er den største leverandør af komplette kaffesystemer til private og offentlige virksomheder i Danmark.
'Vi har valgt UTZ CERTIFIED, fordi vi mener, at det er det bedste certificeringsprogram på markedet', siger direktør Klaus Andersen, Merrild Coffee Systems.

Foretrækker UTZ CERTIFIED

Når virksomheden foretrækker UTZ CERTIFIED frem for Fairtrade Max Havelaar, skyldes det bl.a., at UTZ CERTIFIED programmet hjælper kaffefarmerne til at professionalisere deres produktion, så de står bedre rustet i den hårde konkurrence på kaffeverdensmarkedet. Max Havelaar bliver netop kritiseret for, at den automatiske merpris, de betaler til kaffebønderne, virker som en sovepude.
Kritikken er senest fremført i en netop offentliggjort svensk rapport, 'Ett kaffe som märks' fra organisationerne Swedwatch og Kooperation Utan Gränser, hvor bl.a. Gunnar Rundgren, tidligere talmand for den internationale sammenslutning af økologiske landbrug, afviser koncepter, som bygger på kunstig regulering af priser. Det synspunkt ligger også bag Merrild Coffee Systems valg af UTZ CERTIFIED.
'Kaffefarmerne i UTZ CERTIFIED programmet sælger også deres kaffe til en pris, der er højere end verdensmarkedsprisen. Men det skyldes, at de får hjælp til at forbedre deres forhandlingsteknik, dyrkningsmetoder og bønnernes kvalitet, så de af den vej kan opnå en højere pris' siger direktør i Merrild Coffee Systems, Klaus Andersen.
ANNONCE
Fairtrade får konkurrent i Danmark
Han hæfter sig også ved, at UTZ CERTIFIED's certificeringsprogram - i modsætning til Max Havelaar - retter sig mod det såkaldte mainstream-marked. Det vil sige, at alle kaffeproducenter, der lever op til kravene, kan komme ind under programmet.

Uddannelse og sundhed

UTZ CERTIFIED blev grundlagt i 2002. For at blive certificeret, skal kaffefarmerne leve op til en række standarder for sociale, økonomiske og miljømæssige vilkår.
Standarderne betyder bl.a., at medarbejderne og deres familie får mulighed for uddannelse, at de har adgang til sundhedsvæsenet, at de har rent drikkevand, og at medarbejderne på plantagen aflønnes i henhold til lokal lovgivning og beskyttes efter gældende arbejdsregler.
Desuden forpligter kaffefarmerne sig til at minimere vandforbrug og forurening samt til at bevare den lokale fauna og til at beskytte truede dyrearter.

Al kaffe skal være UTZ CERTIFIED Målet er, at al kaffe fra Merrild Coffee Systems med tiden skal være UTZ certificeret.
'Hvert år øger vi indkøbet af kaffe fra bæredygtige farme, og målet er på sigt, at hele vores kaffesortiment er produceret bæredygtigt. Og vi er godt på vej. Således regner vi med, at 12 procent af den kaffe, vi sælger i dette regnskabsår, vil være UTZ CERTIFIED, siger Klaus Andersen.
Danmark importerer årligt ca. 52.000 tons kaffe.

Læs mere om UTZ på www.merrild.dk/goodorigin
ANNONCE
Del

Seneste nyt