Aniston

Viral hvad?

Mange af de mails du sender til dine venner er tilslørede reklamer

Det har ikke noget med nogen prævention eller tegneseriefigur at gøre, men nogen vil kalde det en virus. Konceptet hedder viral markedsføring og går ud på at vi ubevidst reklamerer for en masse virksomheder.
Viral hvad?
Viral markedsføring, er når du sender en mail med et sjovt, frækt eller anderledes billede eller filmklip, videre til dine venner, og dine venner sender den videre til deres venner. Det ses som en effektiv "mund-til-mund" metode på internettet, men det kan være svært altid at se, at det billede du lige har sendt videre, og som du nok også selv har modtaget, er en reklame.

Viral markedsføring er en reklameform, som er gratis for producenterne og som kan eksisterer i årevis, for der vil nok altid være nogen, der sender den tilslørede reklame videre. Reklamen kan også nå steder på jorden som virksomheden, der har skabt den, ikke har drømt om.

Ifølge Jacob Jaskov, forskningsassistent ved Instituttet for Fremtidsforskning, er det alligevel ikke alle budskaber, der kan spredes på denne måde. Reklamen skal være underholdende, vedkommende og af god kvalitet, ellers gider folk ikke sende det videre.

Mange virksomheder oplever det er blevet sværere at nå ud til forbrugerne gennem de traditionelle reklamekampagner. Derfor vælger mange virksomheder at udfordre den traditionelle tækning og forsøger at finde en mere effektiv og original måde at møde forbrugerne på, hvor viral markedsføring er et resultat af dette.

En organisation der har anvendt viral markedsføring er Kræftens Bekæmpelse. På kun fire uger indsamlede de kroner 660.000,- til forskning i brystkræft. Deres kampagne er bygget op omkring hjemmesiden Stoetbrysterne.dk, hvor man kan oprette sin egen indsamling og via e-mail invitere venner til at støtte denne indsamling.
ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce