Aniston

Vinter, varme og vitaminer

Lad ikke vinteren tære på dig

Vinteren er en hård tid, der tærer på energien. Huden tørrer ud, håret bliver kedeligt, og man føler sig træt, ugidelig og måske endda deprimeret. Her er en række gode råd til, hvordan du kan få det bedre i løbet af vinterperioden.
ANNONCE
Vinter, varme og vitaminer
I det hele taget er det vigtig med en god og stabil kost. En god fingerregel er at holde sig til årstidernes grøntsager og frugter.

I vinterhalvåret er det selvfølgelig alle de gode rodfrugter med masser af essentielle stoffer, som man skal gå efter.

Derudover skal man specielt gå efter de grøntsager, der gror på de breddegrader, hvorpå du befinder dig.

Kosttilskud

En god og varieret kost er altid essentiel for dit vitamin- og mineralbehov, men da gennemsnits-mennesket ikke spiser sundt nok, er det for mange nødvendigt med et ekstra kosttilskud.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du har behov for et ekstra tilskud, behøver du blot at mærke efter i din krop.

Føler du dig træt, udkørt og stresset - kan en god nats søvn ikke få dig på ret køl? Og hvordan er din hud, dit hår og dine negle? Føl med dig selv, og du vil vide, om du har brug for et kosttilskud.

Men markedet for kosttilskud er uendeligt stort, og det kan være svært at vide, hvad man skal lede efter. Ofte er præparaterne også direkte mangelfulde, og det kan gå hen at blive en dyr fornøjelse, hvis man skal prøve alle slags produkter på markedet.
ANNONCE
Vinter, varme og vitaminer
Det kan anbefales at tage et stærkt multipræparat, såsom Biosyms Omnimin, som indeholder et rigt sortiment af vitaminer, mineraler og sporstoffer.

Alle sammen essentielle stoffer for vores kroppe. Derudover er det en god idé at tage oliekapsler - ikke kun fiskeolie, men også planteolie.

Igen har Biosym et rigtig godt præparat, EPA-GLA.

Olien gør din hud smukkere, dit hår får mere glans, og det virker som smørelse for kroppens mange led. Har du for eksempel knæproblemer, kan et præparat som EPA-GLA måske hjælpe dig.

Urternes gode egenskaber

Men dette er ikke alt. Der er også en række planteekstrakter, der kan hjælpe dig og dit immunforsvar på gled.

1. Echinacea, også kendt under navnet Rød Solhat eller Red Coneflower, får din krop til at producere flere hvide blodlegemer samt får dem til at være mere aktive.

De hvide blodlegemer er med til at holde din krop fri fra skadelige bakterier. På denne måde kan Echinacea forhindre eller i det mindste lindre forkølelser og influenza.

2. Hyldebær er også en glimrende måde at lindre en influenza på. Hvis man tager et hyldebærekstrakt eller drikker rigelige mængder af hyldebærsaft, kan man komme over en influenza på 2 - 3 dage.

Det er noget af en forbedring sammenlignet med de 6 - 7 dage, som en normal influenza tager.

3. Hvidløg i vintermaden holder bakterier og virusser fra døren. Men man kan også få hvidløgspiller, hvis man ikke kan lide smagen.

4. Erantis er et godt middel mod en pludselig og irriteret hoste.

5. Eukalyptus er enormt godt mod tilstoppet næse, bryst og bihuler, og det går godt sammen med pebermynte.

6. Reishi og Shiitake er nogle svampe, der traditionelt er blevet brugt til at styrke immunforsvaret såvel som til at genoprette kroppens naturlige energiniveau.

7. Ginseng er et af de rigtig gode midler til at holde sig ved godt helbred. En russisk undersøgelse har vist, at dem der tager ginseng regelmæssigt får 40 procent færre forkølelser end alle andre.

Pas på dig selv
ANNONCE
Vinter, varme og vitaminer
Herudover er der intet i vejen for at gøre det lidt rart for dig selv. Tag nogle gode, varme karbade - gerne med tilførte aromaer, der kan få dig til at slappe helt af. For eksempel jasmin eller pelargonie (geranium), der begge virker antidepressivt.

I det hele taget gælder det om at give kroppen varme i løbet af vinteren. Ifølge den kinesiske teori skal Yin og Yang være i balance.

Filosofien er, at der for eksempel ikke ville findes noget mørke uden lyset - og der ville ligeledes ikke være varme, hvis ikke kulden fandtes.

Når det er koldt udenfor, har kroppen derfor brug for varme, mens den har brug for kulde, når det er varmt.

Tænk blot på din kost om sommeren, der er mere præget af solmodne, friske og kølige tomater, koldskål, frugt og kolde drikke; og tænk derefter på, hvad du spiser og drikker om vinteren. Der glider helt sikkert mere te og varm kakao ned, ligesom vi spiser flere nødder, rodfrugter og i det hele taget federe mad.

Varm, healende drik

Du kan for eksempel slutte aftenen af med en varm kop te, eller for eksempel afprøve denne varme drik, der fordriver forkølelse og depression, genetablere din styrke og vitale energi, samt efterlader dig i en afslappet tilstand. Du skal blot drikke 2 - 3 kopper om dagen.

600 ml koldt vand

4 sorte peberkorn

4 kardemomme bælge

1 kanel pind

4 kryddernelliker

Nogle få skiver frisk ingefærrod

Lad det næsten koge, dæk gryden med et låg, og lad det hele simre i en times tid. Si drikken og server den herefter. Du kan eventuelt tilføje kold mælk og / eller honning.
ANNONCE
Del

Seneste nyt