Vi kvinder deler ikke hvad som helst!
Tandbørsten, håndklædet og hårbørsten er off limits, men indholdet i slikskålen kan vi godt finde ud af at dele.
Dele dynen? Nej tak!
Er du god til at dele? Ja, siger du? Men hvad så når det gælder dynen? Eller hårbørsten? Eller endnu værre: Tandbørsten?
Alt tyder på, at vi kvinder faktisk er rigtig gode til at dele. Men når det kommer til lige netop de tre ovenstående ting, så bakker vi ud. Dem vil vi have for os selv!
Det viser en ny undersøgelse fra Malaco.
”Kvinder i dag er meget bevidste om, hvad de vil dele – og alt det, der har at gøre med, hvordan man holder sin krop og sit udseende, opleves som meget personligt. Kvinder kan slet ikke tage tanken om, at andre skulle sætte bakterier i den dyrt indkøbte ansigtscreme eller sprede lus i hårbørsten. Og tandbørsten er da om noget forbudt område for andres bisser,” forklarer kønsforsker og sociolog ved Roskilde Universitet, Karen Sjørup.
I Malacos undersøgelse, der omfatter 517 kvinder, svarer knap 85 procent, at det, de nødigst vil dele, er tandbørsten – dernæst kommer håndklædet med 47 procent og hårbørsten med 37 procent.
Hvem de 15 procent, der gerne vil dele deres tandbørste (???) er, melder historien desværre ikke noget om ...
Alder spiller en rolle for dele-iveren
Hvad man vil dele, hænger i nogle tilfælde også sammen med alder.
Eksempelvis vil 30 procent af de yngre kvinder helst ikke dele deres mobiltelefon. Mens det kun gælder for 12 procent af den ældre generation.
Her vil knap 40 procent til gengæld have dynen for sig selv, mens de yngre er indstillede på at putte – her er det kun 18 procent, der er territoriale omkring dynen.
”Det vi kan se er, at kvinders lyst til at dele handler meget om, hvor de er i livet. Og kvinder er generelt utrolig bevidste om, hvilke ting de gerne vil have for sig selv. Det oplever vi også, når vi lancerer vores produkter – noget slik er for alle, mens andre poser bliver det, man holder for sig selv,” siger Kristin Ellingsgård, Brand manager i slikproducenten Malaco, der har gennemført undersøgelsen for at få en bedre forståelse for, hvad kvinder deler.
Slikskålen er for alle – men ikke posen
Malaco står overfor at udvide målgruppen for sit populære slik Truly, der er kendt for at være et produkt, som kvinder holder tæt ind til kroppen. De nye navne – Lakrids Guf og Vingummi Guf – vil i højere grad appellere til hele familien.
”Mad er som hovedregel noget af det, kvinder instinktivt godt vil dele med familien. Herunder hører også lækkerier. Men en del af det handler nok også om anretning – om hvorvidt det er noget, der er indkøbt til fælles brug i en hyggestund,” siger Karen Sjørup.
Og det stemmer meget godt overens med den voxpop, Malaco har lavet på Facebook. Her viser den hidsige debat, at kvinder vil have lov til at have slikposen for sig selv til tidspunkter, hvor de prioriterer ”alene-tid” eller bare har en dårlig dag.
Hvad med dig? Deler du både slikposen, dynen og tandbørsten?
Alt tyder på, at vi kvinder faktisk er rigtig gode til at dele. Men når det kommer til lige netop de tre ovenstående ting, så bakker vi ud. Dem vil vi have for os selv!
Det viser en ny undersøgelse fra Malaco.
”Kvinder i dag er meget bevidste om, hvad de vil dele – og alt det, der har at gøre med, hvordan man holder sin krop og sit udseende, opleves som meget personligt. Kvinder kan slet ikke tage tanken om, at andre skulle sætte bakterier i den dyrt indkøbte ansigtscreme eller sprede lus i hårbørsten. Og tandbørsten er da om noget forbudt område for andres bisser,” forklarer kønsforsker og sociolog ved Roskilde Universitet, Karen Sjørup.
I Malacos undersøgelse, der omfatter 517 kvinder, svarer knap 85 procent, at det, de nødigst vil dele, er tandbørsten – dernæst kommer håndklædet med 47 procent og hårbørsten med 37 procent.
Hvem de 15 procent, der gerne vil dele deres tandbørste (???) er, melder historien desværre ikke noget om ...
Alder spiller en rolle for dele-iveren
Hvad man vil dele, hænger i nogle tilfælde også sammen med alder.
Eksempelvis vil 30 procent af de yngre kvinder helst ikke dele deres mobiltelefon. Mens det kun gælder for 12 procent af den ældre generation.
Her vil knap 40 procent til gengæld have dynen for sig selv, mens de yngre er indstillede på at putte – her er det kun 18 procent, der er territoriale omkring dynen.
”Det vi kan se er, at kvinders lyst til at dele handler meget om, hvor de er i livet. Og kvinder er generelt utrolig bevidste om, hvilke ting de gerne vil have for sig selv. Det oplever vi også, når vi lancerer vores produkter – noget slik er for alle, mens andre poser bliver det, man holder for sig selv,” siger Kristin Ellingsgård, Brand manager i slikproducenten Malaco, der har gennemført undersøgelsen for at få en bedre forståelse for, hvad kvinder deler.
Slikskålen er for alle – men ikke posen
Malaco står overfor at udvide målgruppen for sit populære slik Truly, der er kendt for at være et produkt, som kvinder holder tæt ind til kroppen. De nye navne – Lakrids Guf og Vingummi Guf – vil i højere grad appellere til hele familien.
”Mad er som hovedregel noget af det, kvinder instinktivt godt vil dele med familien. Herunder hører også lækkerier. Men en del af det handler nok også om anretning – om hvorvidt det er noget, der er indkøbt til fælles brug i en hyggestund,” siger Karen Sjørup.
Og det stemmer meget godt overens med den voxpop, Malaco har lavet på Facebook. Her viser den hidsige debat, at kvinder vil have lov til at have slikposen for sig selv til tidspunkter, hvor de prioriterer ”alene-tid” eller bare har en dårlig dag.
Hvad med dig? Deler du både slikposen, dynen og tandbørsten?
- 51,8 procent af kvinderne vurderer, at de selv forsøger at dele så meget som muligt.
- 52,2 procent af kvinderne vurderer, at deres veninder kun deler nogle ting med andre.
- Til spørgsmålet om hvad man helst ikke deler med sin mand og børn, prioriterer danske kvinder disse ting: Tandbørsten (84 procent), håndklædet (47 procent), hårbørste (37 procent) tøj (32 procent), ansigtscremen (26 procent)
- 35 procent blandt de plus 65-årige vil ikke dele dynen mod 18 procent af de 18-34-årige.
- 30 procent af de 18 og 34 år vil ikke dele mobiltelefonen, mens det kun er 11 procent blandt de plus 65-årige.
- Karrierekvinder med årlig indtægt over 700.000 kr. er dem, der er mindst tilbøjelige til at dele sammenlignet med lavere indkomstgrupper (39 procent mod omkring 50 procent blandt lavere indtægtsgrupper).
- Kvinder bosat i Region Nordjylland er generelt mest tilbøjelige til at dele (64 procent).
- Sjællandske kvinder har mindst tiltro til, at deres veninder er lige så gode til at dele, som dem selv (63 procent).