Verdens vidundere
Hvor mange er der egentlig, og hvad er et vidunder?
Mange tror, at der kun er syv vidundere, men sagen er, at der faktisk er en hel del mere. Der er faktisk så mange, at man kan opdele dem i fem kategorier.
- De oprindelige syv vidundere
-
- Oldtidens og antikkens vidundere i øvrigt
-
- Naturens vidundere
-
- Den moderne tids vidundere
-
- Tekniske vidundere
-
De oprindelige syv vidundere blev første gang beskrevet af Antipatros i det 2. århundrede. De består af bygningsværker fra den antikke oldtid, som på en eller anden måde har fascineret Antipatros. Det er dog en gåde, hvorfor andre af datidens eksisterende værker ikke blev optaget, for eksempel den kinesiske mur, eller Colosseum i Rom.
Antipatros havde ikke opstillet klare retningslinier for, hvad der kan henregnes til et af verdens vidundere, og dertil skal det også indskydes, at Antipatros var græker, og det var jo kun en relativ begrænset del af verden, der dengang var kendt af grækerne. Derfor er der gennem tiden kommet mange bud på, hvad der falder ind under kategorien.
Men de oprindelige syv vidundere er: De hængende haver i Babylon, Kolossen på Rhodos, Fyrtårnet i Alexandria, Zeus statuen i Olympia, Mausoleet i Halikarnassos, Artemis templet i Efesos, og Pyramiderne i Egypten.
Den første tilføjelse er Oldtidens og Antikkens vidundere i øvrigt. Her drejer det sig om bygningsværker, som mange mener med lige så stor ret kunne have været føjet til den oprindelige liste. Her kan for eksempel nævnes den kinesiske mur og Colusseum i Rom.
Antipatros nævnte kun pyramiderne i Egypten, men andre bygningsværker som Abu Simpel templet, Sfinx'en burde måske også have været med. Disse værker indgår derfor i den anden kategori, Oldtidens og antikkens vidundere i øvrigt. Udover de fire ovenstående er der: Taj Mahal, Kirken Hagia Sofia, Angkor Wat templet, Mayernes hovedstad Tikal, ruinbyen Teotihuacan, aztekerne, verdens største buddhistiske tempelkompleks, Borobudur, Inka-byen Macchu Picchu, Inkaerne, Påskeøen, Stonehenge, byen Mont Saint Michel, klippebyen Petra, Persepolis og Atlantis.
Antipatros nævner kun menneskeskabte værker, men en ting, man ikke må glemme, er de vidundere, som naturen har skabt. Der har igennem mange år været debat om, hvorvidt naturens vidundere bør medregnes, men i tilfælde af at de må, så kan der eksempelvis nævnes Great Barrier Reef, Grand Canyon og vulkanen Etna.
Den moderne tids vidundere er en ret diffus kategori, for der er tale om menneskeskabte bygningsværker. Det er svært at sige, hvornår et bygningsværk kan regnes for at være et vidunder, men et godt bud derpå er bygningsværker såsom: Eiffeltårnet, Operahuset i Sydney, Frihedsgudinden og Empire State Building.
Den moderne tids vidundere leder direkte over i de tekniske vidundere. Dette er en kategori, hvor frembringelserne primært er af teknisk karakter, hvilket dog ikke gør dem mindre fascinerende.
Selvom ting er tekniske, er det fantastisk, at man faktisk kan konstruere en maskine, som man kan tage ud i rummet i - eller opføre nogle huse, der har flere hundrede etager. Under denne kategori kan nævnes ting som: Hoover dæmningen, Suez kanalen, Panama kanalen, Rumfærger og Skyskraberne.
Men, fordi man har lavet en sådan liste, behøver det jo ikke at være slut. For hvor går grænsen for, hvad man kan kalde et vidunder? Er en haute couture kjole et vidunder? Er mennesket?
Hvad, der er et vidunder, er vel en individuel opfattelse og blot et udtryk for noget, som det enkelte menneske synes står ud som noget helt særligt og specielt i denne verden.
Selvom ting er tekniske, er det fantastisk, at man faktisk kan konstruere en maskine, som man kan tage ud i rummet i - eller opføre nogle huse, der har flere hundrede etager. Under denne kategori kan nævnes ting som: Hoover dæmningen, Suez kanalen, Panama kanalen, Rumfærger og Skyskraberne.
Men, fordi man har lavet en sådan liste, behøver det jo ikke at være slut. For hvor går grænsen for, hvad man kan kalde et vidunder? Er en haute couture kjole et vidunder? Er mennesket?
Hvad, der er et vidunder, er vel en individuel opfattelse og blot et udtryk for noget, som det enkelte menneske synes står ud som noget helt særligt og specielt i denne verden.