Sex i reklamerne
Sex sælger!
At anvende seksuelle undertoner i reklamer er ikke en ny ting. Hvis man har været opmærksom, så har man kunnet se det over flere år. Men her forleden blev der vist en reklame for "Beauvais Pasta Ketchup", som benyttede sig af tricket i en så grotesk udstrækning, at man for en gang skyld ikke skiftede kanal i reklamepausen.
Scenen er som følgende: En mand og en kvinde står i køkkenet med et spisebord foran sig. På bordet står to tallerkner med spagetti, som de skal til at spise. Manden tager en flaske Beauvais Pasta Ketchup frem og vil til at hælde noget af det på spagettien. Kvinden studser noget over det for hende ukendte produkt, men efter lidt snakken frem og tilbage, får manden hende overtalt til at prøve. Smagen er åbenbart et hit, og de joker om, at flasken derfor hellere må blive låst inde i køkkenet.
Igennem hele reklamen ser man dem kun fra skuldrene og ned til underlivet. Kvinden er udrustet med ret store bryster, som faktisk er det eneste, man fokuserer på ved hende, idet de er så iøjnefaldende. På den måde oplever man nærmest, at det er brysterne, der snakker i stedet for kvinden, idet man aldrig ser hendes ansigt.
På samme måde forholder det sig med manden, dog er det her hans underliv, der nærmest "snakker". Fokuset på den mandlige kønsdel bliver endvidere forstærket af, at han holder ketchup-flasken foran sig, som var den en erigerede penis.
Selve flaskens udformning understøtter sammenligningen med mandens kønsdele, og det giver associationer om udløsning, da manden sprøjter ketchup ud over spagettien.
Scenen er som følgende: En mand og en kvinde står i køkkenet med et spisebord foran sig. På bordet står to tallerkner med spagetti, som de skal til at spise. Manden tager en flaske Beauvais Pasta Ketchup frem og vil til at hælde noget af det på spagettien. Kvinden studser noget over det for hende ukendte produkt, men efter lidt snakken frem og tilbage, får manden hende overtalt til at prøve. Smagen er åbenbart et hit, og de joker om, at flasken derfor hellere må blive låst inde i køkkenet.
Igennem hele reklamen ser man dem kun fra skuldrene og ned til underlivet. Kvinden er udrustet med ret store bryster, som faktisk er det eneste, man fokuserer på ved hende, idet de er så iøjnefaldende. På den måde oplever man nærmest, at det er brysterne, der snakker i stedet for kvinden, idet man aldrig ser hendes ansigt.
På samme måde forholder det sig med manden, dog er det her hans underliv, der nærmest "snakker". Fokuset på den mandlige kønsdel bliver endvidere forstærket af, at han holder ketchup-flasken foran sig, som var den en erigerede penis.
Selve flaskens udformning understøtter sammenligningen med mandens kønsdele, og det giver associationer om udløsning, da manden sprøjter ketchup ud over spagettien.
Singlefyren
Men hvorfor disse massive seksuelle undertoner i Beauvais-reklamen? Et bud kan være, at produktets største målgruppe er singlefyren, der bor alene, og ikke gider eller kan lave alt for besværlig mad.
Og hvordan er det lige, man bedst får fat i en ung fyrs opmærksomhed? Ved at fokusere på sex.
Det er måske ikke noget, fyren lige tænker over, når han ser reklamen, men ubevidst har han modtaget et seksuelt budskab. Næste gang han står i supermarkedet foran Beauvais' tomatketchup, vil hans underbevidsthed huske de seksuelle undertoner; og dette vil resultere i, at han køber produktet.
Generelt om sex i reklamerne kan man sige, at mulighederne er mange. Det er nemt at fylde en given reklame med hints om sex, idet der faktisk er mange ting, som vi forbinder med sex ubevidst.
Symbolisme
De to mest brugte figurer med seksuelle undertoner er cirklen og det aflange objekt. Cirklen repræsenterer kvinden, idet den giver associationer til runde bryster og runde hofter. Dette symbol ses for eksempel i strategisk rigtigt placeret meloner, appelsiner eller andre runde objekter.
Dog er det især frugten, som bliver brugt, idet den symboliserer frugtbarhed. Måske kan i huske cola-reklamen, hvor Tina Kjær skrev til sin kollega, at hun havde to modne frugter - den er et godt eksempel på seksuelle undertoner via to appelsiner.
Men hvorfor disse massive seksuelle undertoner i Beauvais-reklamen? Et bud kan være, at produktets største målgruppe er singlefyren, der bor alene, og ikke gider eller kan lave alt for besværlig mad.
Og hvordan er det lige, man bedst får fat i en ung fyrs opmærksomhed? Ved at fokusere på sex.
Det er måske ikke noget, fyren lige tænker over, når han ser reklamen, men ubevidst har han modtaget et seksuelt budskab. Næste gang han står i supermarkedet foran Beauvais' tomatketchup, vil hans underbevidsthed huske de seksuelle undertoner; og dette vil resultere i, at han køber produktet.
Generelt om sex i reklamerne kan man sige, at mulighederne er mange. Det er nemt at fylde en given reklame med hints om sex, idet der faktisk er mange ting, som vi forbinder med sex ubevidst.
Symbolisme
De to mest brugte figurer med seksuelle undertoner er cirklen og det aflange objekt. Cirklen repræsenterer kvinden, idet den giver associationer til runde bryster og runde hofter. Dette symbol ses for eksempel i strategisk rigtigt placeret meloner, appelsiner eller andre runde objekter.
Dog er det især frugten, som bliver brugt, idet den symboliserer frugtbarhed. Måske kan i huske cola-reklamen, hvor Tina Kjær skrev til sin kollega, at hun havde to modne frugter - den er et godt eksempel på seksuelle undertoner via to appelsiner.
Det aflange objekt bliver et symbol for mandens penis, og det kan være alt lige fra en banan til en cigar. Ofte ser man disse objekter placeret foran mandens underliv (se billedet herover til venstre), i nærheden af en kvindes underliv (se øverste billede) eller ved hendes mund (se billedet til højre). Det sidste giver et ubevidst billede af et blowjob.
Det geniale ved reklamer med diskrete seksuelle undertoner er, at, set fra en objektiv synsvinkel, er reklamerne egentligt helt uskyldige. Det hele ligger i vores tolkning af objekter, ord og kropssprog. Så på sin vis er det vores hjerne, der er "beskidt", ikke reklamen.
At den udbredte viden om menneskets associationer så bliver brugt på det groveste i reklamebranchen, kan man jo have delte meninger om.
I galleriet kan ses flere eksempler på billeder med seksuelle undertoner.
Det geniale ved reklamer med diskrete seksuelle undertoner er, at, set fra en objektiv synsvinkel, er reklamerne egentligt helt uskyldige. Det hele ligger i vores tolkning af objekter, ord og kropssprog. Så på sin vis er det vores hjerne, der er "beskidt", ikke reklamen.
At den udbredte viden om menneskets associationer så bliver brugt på det groveste i reklamebranchen, kan man jo have delte meninger om.
I galleriet kan ses flere eksempler på billeder med seksuelle undertoner.