Serendipity Organics fejrer 10 års jubilæum
Historien om to søstre, børnetøjet og økologien.
Dengang var økologi hovedsageligt noget, vi puttede i munden og ikke på kroppen. I dag er situationen en anden. Søstrene bag det danske brand, Anne Sofie og Caroline, fortæller om brandet:
Hvordan opstod idéen til Serendipity Organics?
”Som navnet Serendipity, der betyder ’et fantastisk fund ved en tilfældighed’, antyder, var det på alle måder en tilfældighed, at jeg (Anne Sofie) rent faktisk skulle starte mit eget økologiske tøjmærke til børn. Det hele begyndte på en tur til Sverige. På en ødegård fandt jeg et lille familiespinderi, der lavede det lækreste, bløde velour i 100 % økologisk bomuld. Året var 2003 og den danske børnetøjsscene manglede økologisk tøj, hvorfor jeg søsatte Serendipity Organics.”
Hvordan er det at arbejde tæt sammen med sin søster?
”Det er fantastisk! Vi kender hinanden i hver detalje og kan stole på hinanden fuldt ud. Selvom vi (Anne Sofie & hendes mand Flemming) startede Serendipity Organics, og Caroline først gjorde os selskab for seks år siden, deler vi en fælles dedikation for at designe lækkert og økologisk tøj, der er inspireret af den skandinaviske designtradition, hvor der trækkes tråde til naturen og Nordens lyse, blide farver og former. Vi arbejder begge ud fra devisen om, at børn skal have rum og bevægelsesfrihed samtidig med, at deres kroppe varmes af tøj uden kemi. Vi supplerer hinanden godt i den daglige bestræbelse på at udvikle og sælge Serendipity Organics . Jeg styrer designprocessen og produktionen (er oprindeligt cand.merc. og har arbejdet i reklame og film tidligere), og Caroline, med en baggrund som Sprøk’er og kommunikationsrådgiver med fokus på miljø, har ansvaret for salg & service til vores mange kunder i ind- og udland. Økologisk tøj er stadig en niche, og derfor er vi på mange markeder, hvilket kræver at man er lidt af en sprogkunstner for at kunne kommunikere med alle.”
”Økologi er for os en kombination af ”back to basics” og luksus. Hvorfor skal vi have al den kemi i vores hverdag? Og hvorfor skal der være en usikkerhed om, hvorledes vores børn udvikler allergi eller på længere sigt kan blive skadet af vores miljø? Økologi er vejen frem i alle retninger. Vi er ikke fanatiske, det er en umulighed i den verden, vi lever i, men derfor kan man godt have visioner for en bedre fremtid, specielt for børnene.
Økologi har mange ansigter. Derfor følger der med et økologisk brand mange overvejelser og beslutninger. For os betyder økologi, at det tøj, vi designer og producerer, er rent og er godt (ikke skadeligt) for vores velvære og sundhed. Det betyder også, at vi producerer tøj med respekt for naturen og vores miljø. Serendipity Organics er GOTS (Global Organic Textile Standard) certificeret, hvilket betyder, at hele produktionskæden bagud er økologisk certificeret. Vi ved præcis, hvor bomulden kommer fra, hvor den bliver indfarvet, strikket, vævet, syet, pakket mm. Og at hele den kæde af produktion er ordentlig og certificeret. Endeligt betyder det, at de mennesker, der bidrager til produktionen af vores tøj, bliver behandlet med respekt, og at produktionen opfylder alle krav til fair lønforhold, sikkerhed på arbejde, ordentlige toiletforhold, specialtilbud for gravide og handicappede osv. Fabrikkerne, vi arbejder med, er certificerede med SA8000, som er en del af fairtrademærket Flo Cerd. Altså er det ikke nok for Serendipity Organics, at de fysiske produkter i sig selv er økologiske, der er mange aspekter i værdikæden, der skal tages hensyn til, når man driver et bæredygtigt og økologisk brand.”
Skal I fejre jeres 10 års fødselsdag?
”At fylde 10 år er absolut en milepæl at nå, når man driver virksomhed i en tid, der de sidste mange år har været præget af en finanskrise. Vi fejrer det på forskellige måder. Vi har haft en konkurrence på vores webshop: Serendipity-organics.com. Vi lancerer en Baby Sleep Body Wear kollektion, der naturligvis er 100 % økologisk – præcis som alle vores andre kollektioner i skønne farver og til en god pris. Kollektionen kan snart købes i butikker rundt omkring i landet. Og så holder vi nok også en lille sammenkost for alle Serendipity-vennerne (samarbejdspartnere)”.
Hvor ser I jer selv om 10 år?
”Forhåbentlig som en af de danske virksomheder, der har en hel masse knowhow om økologisk & bæredygtig tekstilproduktion, som vi kan bruge til at dele ud af og udvikle nogle dejlige kollektioner til alle vores skønne børn. Og forhåbentlig har vi ligeledes flere ”konkolleger”, der gør det samme”.