Sæt i gang til den store byttemåned
Julen er nu et overstået kapitel, og snart kan vi se frem til et brag af en nytårsaften, hvor der skåles for det nye år, og der startes et nyt kapitel. At komme om på den anden side af nytåret, betyder også for størstedelen af danskerne, at gavebytteræset fra juleaften for alvor går i gang.
Sidste år byttede vi gaver for 250 millioner kroner, hvilket svarer til at hver tredje dansker, ikke var helt tilfreds med julegaverne. Men hvad er det egentlig, der hitter blandt julegaver, og hvilke typer af gaver er det, folk ofte bytter?
Tendensen viser at smykker ofte er det helt store hit iblandt julegaver, og ifølge analyser er det helt op til hver tredje pakke under juletræet, som indeholder smykker i form af halskæder, øreringe eller ure. Smykker tæller derfor også som en af de ting, vi som danskere oftest bytter i butikkerne, når julen er overstået. Ligesom smykker står højt på gavebyttelisten, viser erfaringer at også tøj er blandt de gaver, som der bliver byttet mest.
Men uanset om det drejer sig om smykker, halskæder, tøj eller teknik vi render ud og skal have byttet, så er det altid en super god idé, at have sat sig ind i byttereglerne, så man ikke kommer til at stå som et stort, gabende spørgsmålstegn midt inde i butikken. Byttereglerne kommer bag på mange, som ofte forventer vi at alle butikker tilbyder bytteservice – men sådan er det ikke.
Hvordan er byttereglerne egentlig?
Når det kommer til ombytning og returnering af varer, er det ofte noget vi danskere blot forventer, er en del af servicen i alle butikker. Men vi har slet ikke krav på, at få ombyttet eller returneret gaverne, når der ikke er byttemærke på.
Når man køber gaver i en fysisk butik, kan varen kun ombyttes eller returneres, hvis det fremgår af et byttemærke eller på bonen. Når man går ned i butikken og vil bytte den pågældende gave, skal det være muligt for butikken at sælge varen som ny, hvorfor varens originale emballage ikke må være brudt. Butikken kar ret til at afvise ombytningen eller returneringen, såfremt emballagen er brudt eller varen er blevet brugt.
Når man køber gaver online, er du bedre dækket end varekøb i den fysiske butik. Her har man altid en fortrydelsesret på mindst 14 dage. Ved returnering af varer, betaler man selv for portoen til forsendelsen, med mindre sælger naturligvis tilbyder at betale for returneringen. Modtager man en pakke, som er købt online, og den skal returneres, gælder de samme regler, som hvis du stod i butikken og kiggede på varen. Drejer det sig for eksempel om et stykke tøj, må tøjet prøves, ligesom hvis man stod i en fysisk butik.
Er man derimod så uheldig at have modtaget en gave med fejl eller mangler, har det ikke noget med fortrydelsesretten at gøre. I sådanne tilfælde vil du have krav på at på varen ombyttet eller repareret mod forevisning af en gyldig bon.