Aniston

Sådan slipper du af med vand i kroppen

Oplever du tit, at du tager et par ekstra kilo på i vægt som følge af vand i kroppen?

Oplever du tit, at du tager et par ekstra kilo på i vægt som følge af vand i kroppen? Læs her hvordan du kan slippe af med væskeophobninger en gang for alle.

Har du nogensinde gået med følelsen af at være spændt op som en slags ballon, haft problemer med at bukserne kunne lukke, eller føles det en gang imellem som om, at du prøver at stoppe dine lår ned i skoene? Det er ikke nødvendigvis et tegn om, at du har taget på – i hvert fald ikke i en fedmemæssig forstand. Det kan sagtens være, at du blot lider af vand i kroppen.

Den positive nyhed kan være, at væske er langt nemmere at tabe end fedt – desværre kan væskeophobninger let komme tilbage, hvis du holder igen med sund livsstil.

Der findes en række af forskellige årsager til vand i kroppen (Ødemer). Væskeophobninger kan skyldes noget så basalt som menstruationscyklus eller varmt vejr, der har indflydelse på kroppens fysiske tilstand. Desværre ting man ikke kan gøre særlig meget ved. I mange tilfælde handler væskeophobninger dog også om, at du enten har trænet for længe og for hårdt, forkert kost, eller simpelthen som følge af for lidt aktivitet i hverdagen. Er du undervejs gennem en graviditet eller har rundet overgangsalderen, forøges risikoen for at blive udsat for væskeophobninger.

Tyngdekraften spiller også en rolle

Vand i kroppen sætter sig ofte på bestemte steder som ben og fødder – der findes en bestemt årsag til dette. Det at væske ophober sig i bestemte områder som fødder, fingre, og ben skyldes simpelthen tyngdekraften. Vægten af vand er større end andre ting i vores krop og falder af den grund nedad. Af den grund tilrådes det at foretage venepumpeøvelser, med det formål at undgå for stor belastning på vener.

Hvis du spiser mange kulhydrater som en del af din kost, kan det ligeledes medføre øget vand i væv og celler, hvilket betyder at hvis du påbegynder en slankekur er det ofte vand i kroppen du vil tabe når kulhydraterne bliver skåret fra, og ikke fedt som ellers er formålet med slankekuren.

Slankekure skaber ubalance i kroppen

Generelt advarer eksperter mod, at påbegynde slankekure, der fraråder kød eller anbefaler et øget indtag af proteiner. Specialiserede slankekure er ensbetydende med, at der skabes en ubalance i forhold til kosten, hvor det vigtigste i forhold til væskeophobninger er, at spise varieret og sørge for at solidt næringsindhold, der kan bibeholde kroppens balance.

Når man påbegynder en slankekur, er det oftest ikke kun usunde ting man skærer fra, men faktisk også elementer som hører med til en varieret og sund kost. I flere kure kan du eksempelvis få af vide, at du bør følge en kost der er lav på vitaminer, mineraler og proteiner. Det er vigtigt, at du sikrer dig at spise varieret og sundt, for at give kroppen korrekt næring. Det vil øge sandsynligheden for, at netop du ikke bliver ramt af væskeophobninger. Med andre holder du kroppens maskineri i balance, så der ikke opstår fejl undervejs.

Oplever du alligevel vand i kroppen, er det vigtigt, at indtaget af væske er på et stabilt niveau. Derudover anbefales det at skære ned på saltindtaget, der er kendt for at binde væsken til kroppen. En anden anbefaling er, at tage et kosttilskud mod vand i kroppen. Her anbefaler Radiodoktoren.dk Retenix Advanced vanddrivende piller, der kan købes på Shytobuy.dk.

Sådan kan du træne vandet væk:

For at få væsken til at fjerne sig fra vævet er venepumpeøvelser altid et godt råd. Øvelserne er simple og kan udføres over alt. Det kan også anvendes med en forebyggende effekt, hvis du tidligere har døjet med væskeophobninger. Det er heraf en godt råd, at bruge få minutter hver dag på at igangsætte blodomløbet gennem venepumpeøvelser.

  • Ben: Stå med den forreste del af foden på et trappetrin. Vip med foden i få minutter.
  • Arme: Forestil dig, at du står med håndvægte i hænderne. Hold spændingen, mens du henholdsvis strækker og bøjer armen. Gentag denne øvelse i et par minutter.
  • Bækken: Læg dig ned på gulvet. Løft din bækken så højt du kan. Hold denne spænding, mens du udfører bevægelsen tilbage mod gulvet. Fortsæt øvelsen i få minutter.
ANNONCE
Del

Seneste nyt