Aniston

Sådan bevarer vi de gode ferieminder

Danskerne køber stadig souvenirs på ferien, men det er ikke længere miniature-modellerne, der tages med hjem.

Sådan bevarer vi de gode ferieminder
Når vi danskere pakker ferieminder ned i vores kufferter, når vi siger farvel til vores feriedestination, er det ikke længere en miniature-model af den lokale seværdighed, vi tager med hjem.

Over halvdelen af os (58 pct.) køber dog stadigvæk lokale souvenirs, når vi rejser på ferie, men der er mange måder at gemme de gode ferieminder på.

Således er alkohol, smykker og madvarer også populære souvenirs fra rejsemålet. 

Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo Rejser.

”Dét, der er i høj kurs at tage med hjem fra ferien, er ting som lokale madvarer, krydderier og alkohol, og det billede så vi ikke i samme grad for 5-10 år siden. Den nye tendens stemmer godt overens med det faktum, at danskerne rejser ud for at opleve den lokale madkultur snarere end for at spise dansklignende frikadeller. Det er ikke længere ønskværdigt at have en miniture-model stående i vindueskarmen, når man kommer hjem. Man forlænger i stedet for ferieoplevelserne ved at kunne smage på den med familie og venner i månederne efter”, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef i Apollo.

Mænd køber alkohol, kvinder køber smykker
Kvinder og mænd er, ikke overraskende, uenige om, hvad der skal pakkes ned i kufferten, når de har nået sidste feriedag.

Mænd vil i langt højere grad end kvinder have alkohol med hjem (mænd: 51 % vs. kvinder 42 %), mens kvinderne omvendt vil sikre sig lokale smykker (kvinder: 53 % vs. mænd 26 %).

Bemærkelsesværdigt er det, at mænd og kvinder er nøjagtigt lige enige om, hvorvidt køleskabsmagneter skal med hjem til at pryde køleskabsfronten (kvinder: 28 % vs. mænd: 28 %).
ANNONCE
- Lokale souvenirs: 58 %
- Alkohol: 46 %
- Lokale smykker: 40 %
- Lokale madvarer/krydderier: 40 %
- Køleskabsmagneter: 28 %
- T-shirt med stedets/landets navn: 27 %
- Legetøj til egne og/eller andres børn: 23 %
- Krus, skål, askebæger, ske eller lignende med destinationens navn/symbol: 18 %
- Tæpper, broderier og lign: 15 %
- Nøglering med destinationens navn/symbol: 13 %
- Mini-model af et lokalt vartegn: 10 %
- Ingen af ovenstående: 5 %
- Ved ikke: 2 %

Kilde: Undersøgelse af Apollo Rejser
ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce