Aniston

Mindre end ingenting

Vil du gerne have et negativt tal i karakter?

Den nye karakterskala træder først i kraft efter sommerferien, men har allerede nu fået studerende landet over til at overveje eventuelle psykiske konsekvenser - for kan det virkelig lade sig gøre, at man kan mindre end ingenting?
Mindre end ingenting
Den nye karakterskala ser ud som den gør, af flere grunde, der alle er forståelige, da det er et forsøg på at rette op på de huller, vores velkendte 13-skala har.

Den nye skala går fra -3 til 12, hvor man kan sige, at de to yderste karakterer repræsenterer 00 og 11 i 13-skalaen. Altså har man fjernet de ekseptionelle karakterer, som man næsten ikke burde kunne få, ifølge 13-skalaens definitioner af de forskellige karakterer.

Derudover er den nye skala nemmere at oversætte til den mest anvendte udenlandske skala, bogstavs-skalaen. Det har nemlig hidtil været svært at oversætte tallene retmæssigt.

Og det er jo godt i sig selv, at man slipper for det scenarie at have to topkarakterer, hvor den ene dog ikke giver adgang til alle de samme ting som den anden: hidtil har man nemlig ikke kunnet komme ind på visse studier i udlandet, hvis man ikke havde topkarakter i alle fag, altså 13, som jo næsten er uopnåeligt her i landet.

Derudover har man også fjernet nogle af midter-karaktererne, så det ikke længere skal være nødvendigt at fundere over syv versus otte eller otte versus ni situationerne - middel er blot middel.

De ovenstående træk kan jo være forholdsvis forståelige, da de fjerner nogle af de problemer både studerende og lærere har haft med den gamle skala indtil videre.

Men hvorfor lige en negativ karakter? Hvordan kan det være, at man udover at kunne intet (og få nul), rent faktisk kan gå endnu længere ned, og få mindre end ingenting? Undertegnede forstår slet ikke situationen - betyder det så, at man møder op til en engelsk-eksamen og snakker tysk? Hvordan får man -3 i standpunktskarakter? Skal man, udover at undlade at møde op til timerne, også forveksle sin lærer med en anden, og snakke om andre fag?

Og hvad med de psykiske følger? Det kan på nuværende tidspunkt lade sig gøre, at man får 00 i for eksempel en matematikaflevering, hvis man absolut bare har forvekslet de forskellige begreber udover det sædvanlige - men ligefrem at få et minus? Det kan vel argumenteres, at bare fordi man ikke kan sætte de rigtige begreber på de rigtige opgaver, så kan man da bevise at man kender til nogle begreber, og derfor kan mere end mindre end igenting.

Personligt ville jeg blive rimelig tosset, hvis en lærer stemplede mig som dummere end dum i et bestemt fag? Men hvad med jer? Kan I mindre end ingenting?
ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce