Livet som influencer: Sådan sikrer du sponsorater
Går du med tanker om at blive blogger eller influencer på de sociale medier, er der nogle klare ulemper, som man kan forberede sig på ved at komme dem i forkøbet. Livet som influencer betyder, at man må skrabe penge sammen ved blandt andet at være talskvinde og -mand for produkter, hjemmesider eller tjenester.
Kort sagt: Man skal sikre sponsorater for at kunne tjene penge på den videre færd. Vi giver dig nogle konkrete tips til, hvad du faktisk kan gøre for at sikre sponsoraterne.
Tip #1: Få gode tips fra andre professionelle
Det er vigtigt at fremstå professionel og dermed at være attraktiv for sponsorerne, når de skal overveje om et samarbejde med din platform kan være interessant eller ej. Første step mod at være mere attraktiv for sponsorerne er at rådføre sig med andre professionelle.
Det er vigtigt at være ydmyg og åben overfor det faktum, at det kræver lidt indsats for at få en tillokkende profil. Rådfør dig med professionelle som advokater, fotografer og grafiske designere for at få tips til, hvad der fungerer for at lokke følgere, læsere eller sponsorer ind på bloggen eller Instagram-profilen. Alternativt hør dig hos populære influencers inden for din niche - de er jo populære af en grund.
Tip #2: Få dine rettigheder og retningslinjer på plads
For at en given sponsor vil overveje at sende dig en pakke med produkter eller adgang til diverse tjenester, kræver det naturligvis noget helt bestemt fra din side. Du skal reklamere med produktet et vist antal gange, noget som man aftaler med sponsoren. Men det er vigtigt at kende sine rettigheder, og hvem er bedre til at oplyse om det end en advokat?
Advokatfirmaet TVC specialiserer sig i det, der hedder “sportsret”. Sportsret minder på mange måder om de retningslinjer, der også gælder for sponsorering af influencers, og derfor kan man hos en advokat for eksempel få hjælp til at gennemgå kontrakter.
En anden god grund til at hyre en advokat er at være transparent og vise, at man arbejder under ordentlige forhold og tager rollen som influencer seriøst, da man bogstaveligt talt påvirker mange mennesker.
Tip #3: Find din specialisering eller niche
Som influencer handler det om at finde sin specialisering og vise, at man er vildt god til bestemte ting og derfor kan markedsføre produkter, der står i relation til det, man er god til. Et godt eksempel er eliterytteren Tina Lund, som er ekstremt god til alt, der har med hestesport at gøre.
Tina Lund har i mange år arbejdet med heste og ved, hvad det kræves for at blive god. Det er derfor naturligt for mange udbydere af hestefoder, rideudstyr og ridebeklædning at sponsorere Tina Lund for - via hende og hendes skare af følgere - at influere mange andre, der kunne være interessante netop for disse sponsorer.