Aniston

Lider dine fødder?

Glem dem ikke

Mange tror, at det er usundt at gå barfodet rundt. Men hvordan kan en sådan misforståelse få så god grobund, at den efterhånden er alle mands eje? Eller vigtigere: hvordan skal man så gebærde sig med sine fødder?
Lider dine fødder?
Det er vigtigt at passe på sine tænder (husk lige tandbørsten), man skal tænke på sine levertal (ikke for meget alkohol og kaffe). Man skal passe på vægten, på hjertet, på hud, hår, negle og så videre.

Men hvad med dine fødder? Det er jo egentlig dem, der skal bære rundt på dig, indtil den dag du ikke er mere. Og faktisk er der meget i dine fødder, du bør passe på - hele 26 knogler, 33 led og 24 muskler!

Hvordan passer man så sine fødder?
Mange får ødelagt deres fødder med det fodtøj, de går rundt i. Spidse snuder eller hårde plader, der slet ikke virker stødafdæmpende, snarere tvært-imod.

Tæerne bliver vredet ud i helt forkerte stillinger, og musklerne i dine fødder bliver ikke trænet rigtigt.

Først og fremmest kan du vælge at købe noget andet fodtøj, men det er faktisk ikke det eneste, du kan gøre. Du kan også sørge for at gå barfodet rundt en gang imellem. Alene ved det kan man afhjælpe mange problemer.

Derudover kan du give dine fødder massage og sørge for et godt, varmt fodbad til dem. Det virker samtidig som en lise for sjælen. Synes du derimod, du burde gøre lidt mere, kan du bruge følgende øvelser og måske udbygge et helt træningsprogram.

Øvelse et
Læg forskellige genstande rundt omkring på gulvet. Det kan være et viskelæder, en kuglepen, en strømpe eller andre ting, du lige har ved hånden. Prøv så at samle de forskellige genstande op med henholdsvis den ene fod og den anden fod.
ANNONCE
Lider dine fødder?
Du kan eventuelt tage tid på, hvor hurtig du er, så du kan følge med i, om dine fødder forbedrer sig gennem træningen.

Øvelse to
En anden øvelse, du kan bruge for at styrke dine fødder, er en øvelse med et håndklæde eller et viskestykke.

Læg stoffet helt glat ud på gulvet. Sid på en stol og prøv så at krølle stoffet sammen med tæerne. Gør det først med den ene fod, og så med den anden.

Her kan du eventuelt også tage tid, hvis du vil kende til dine resultater.
ANNONCE
Del

Seneste nyt