kønnenes net-vaner
'Den lille forskel' ses også i kønnenes færdsel på Internettet
Kristoffer Gravgaard har lavet en undersøgelse om dansk internettrafik for eJour. Den viser tydeligt, at kvinder og mænd bruger internettet forskelligt. Undersøgelsen blev foretaget for juli måned.
I undersøgelsen undlod man at måle trafikken på de populære udenlandske sider, som Google, Youtube og Myspace .
Kvinder
Generelt er tendensen, at kvinder i højere grad søger informationer om adresser, jobs og vejr, og bruger mere tid på sociale tjenester, eksempelvis dating og debat.
Ser man på de nettjenester, der henvender sig til kvinder, er det pige- og dameblade, der absolut kun fanger kvinderne. Viunge.dk ligger i top på listen, hvor kun 9,8 procent af brugerne er mænd.
De stakkels handyr skræmmes ud af det kvindelige univers, ved hjælp af de kvindehenvendte slogans, som siderne benytter sig af: Eksempelvis Trendsales.dk's: "Danmarks største online tøjbazar", og Mama.dk's: "Danmarks bedste blad til dig og dit barn".
Gad vide, om der måske er noget om snakken omkring kvindernes underudviklede, geografiske kundskaber? Noget kunne tyde på det, da mere end 880.000 kvinder brugte Krak.dk, og dermed suverænt slår mændene i at søge adresseoplysninger og finde vejvisere.
Men det er ikke kun Krak.dk, som kvinderne styrer musen ind på: også dmi.dk, degulesider.dk, rejseplanen.dk og jobindex.dk er velbesøgt af kvindelige brugere.
Sociale forums som arto.dk, Trendsales og datingsider er bedst til at fastholde de kvindelige brugere ved skærmen. På disse sider bruger kvinderne i gennemsnit én eller to timer mere, end mændene.
Kvinderne går således mere efter sociale sider, opslagsværker, rådgivning og boligmarked, når de springer på Internettet. Også online-shopping tiltrækker tøserne: Trendsales.dk havde 80.000 flere kvindelige end mandlige besøg i Juli.
I undersøgelsen undlod man at måle trafikken på de populære udenlandske sider, som Google, Youtube og Myspace .
Kvinder
Generelt er tendensen, at kvinder i højere grad søger informationer om adresser, jobs og vejr, og bruger mere tid på sociale tjenester, eksempelvis dating og debat.
Ser man på de nettjenester, der henvender sig til kvinder, er det pige- og dameblade, der absolut kun fanger kvinderne. Viunge.dk ligger i top på listen, hvor kun 9,8 procent af brugerne er mænd.
De stakkels handyr skræmmes ud af det kvindelige univers, ved hjælp af de kvindehenvendte slogans, som siderne benytter sig af: Eksempelvis Trendsales.dk's: "Danmarks største online tøjbazar", og Mama.dk's: "Danmarks bedste blad til dig og dit barn".
Gad vide, om der måske er noget om snakken omkring kvindernes underudviklede, geografiske kundskaber? Noget kunne tyde på det, da mere end 880.000 kvinder brugte Krak.dk, og dermed suverænt slår mændene i at søge adresseoplysninger og finde vejvisere.
Men det er ikke kun Krak.dk, som kvinderne styrer musen ind på: også dmi.dk, degulesider.dk, rejseplanen.dk og jobindex.dk er velbesøgt af kvindelige brugere.
Sociale forums som arto.dk, Trendsales og datingsider er bedst til at fastholde de kvindelige brugere ved skærmen. På disse sider bruger kvinderne i gennemsnit én eller to timer mere, end mændene.
Kvinderne går således mere efter sociale sider, opslagsværker, rådgivning og boligmarked, når de springer på Internettet. Også online-shopping tiltrækker tøserne: Trendsales.dk havde 80.000 flere kvindelige end mandlige besøg i Juli.
Mænd
Der er markant flere mænd, der benytter tjenester med nyheder, sport, biler, computere og dating.
Undrer det nogen, at mændene også dominerer bil-siderne? Eksempelvis havde Bilbasen.dk 293.000 mandlige brugere i juli, mens der var dobbelt så langt mellem kvindernes besøg i databasen.
Mænd bruger Internettet til at søge nyheder betydeligt oftere end kvinder. Dr.dk var således mændenes topfavorit, men også netaviserne domineres af mandlige besøg: På omnibusnyhedsavisernes netaviser, er kun mellem 36 og 44 procent kvindelige læsere.
Erhvervsaviserne er tydeligvis mændenes - på Borsen.dk og Epn.dk er ikke engang hver tredje læser en kvinde.
Søger man mandligt selskab, langt væk fra damebladenes lyserøde parfumeduft, er det mandemagasiner, sports-, computer -, teknik- og biltjenester der ligger i toppen.
Version2.dk er mændenes enemærker, med 86,5 procent mandlige brugere. Scor.dk er også med på listen: her er 72,8 procent af brugerne mænd, hvilket kan få én til at spekulere på, om der mon er hanekamp om stedets relativt få kvindelige brugere?
Ligesom for kvindernes vedkommende, er det også datingsider og arto.dk der er bedst til at fastholde de mandlige brugere. Men mænd bruger markant mere tid end kvinder på sport, bilkøb, finanstjenester og erhvervsnyt.
Mændene bruger generelt mere tid på Internettet end deres modsatte køn.
Der er markant flere mænd, der benytter tjenester med nyheder, sport, biler, computere og dating.
Undrer det nogen, at mændene også dominerer bil-siderne? Eksempelvis havde Bilbasen.dk 293.000 mandlige brugere i juli, mens der var dobbelt så langt mellem kvindernes besøg i databasen.
Mænd bruger Internettet til at søge nyheder betydeligt oftere end kvinder. Dr.dk var således mændenes topfavorit, men også netaviserne domineres af mandlige besøg: På omnibusnyhedsavisernes netaviser, er kun mellem 36 og 44 procent kvindelige læsere.
Erhvervsaviserne er tydeligvis mændenes - på Borsen.dk og Epn.dk er ikke engang hver tredje læser en kvinde.
Søger man mandligt selskab, langt væk fra damebladenes lyserøde parfumeduft, er det mandemagasiner, sports-, computer -, teknik- og biltjenester der ligger i toppen.
Version2.dk er mændenes enemærker, med 86,5 procent mandlige brugere. Scor.dk er også med på listen: her er 72,8 procent af brugerne mænd, hvilket kan få én til at spekulere på, om der mon er hanekamp om stedets relativt få kvindelige brugere?
Ligesom for kvindernes vedkommende, er det også datingsider og arto.dk der er bedst til at fastholde de mandlige brugere. Men mænd bruger markant mere tid end kvinder på sport, bilkøb, finanstjenester og erhvervsnyt.
Mændene bruger generelt mere tid på Internettet end deres modsatte køn.