Jubilæumsmesse sætter ny rekord
Copenhagen International Fashion Fair
Copenhagen International Fashion Fair har 3-doblet sin størrelse, siden Bella Center og de danske beklædningsproducenters brancheorganisation, Dansk Textil & Beklædning, overtog driften af modemessen i 1993. CIFF 25 bliver dermed den hidtil største modemesse i Nordeuropa.
Det er med maner, Copenhagen International Fashion Fair gennemfører sin 25. jubilæumsmesse i Bella Center 11.-14. august. Ikke alene markeres jubilæet for hele landet med et direkte tv-transmitteret show fra Plænen i Tivoli lørdag. Selve CIFF 25 bliver den hidtil største modemesse, som er afviklet i Nordeuropa.
Med en fremgang på 8 % i antal udstillere og udstillingsareal samler CIFF denne gang ikke færre end 857 modeleverandører med tilsammen 1.688 internationale varemærke-kollektioner på 36.846 netto udstillingskvadratmeter.
Dermed har CIFF 3-doblet sin størrelse, siden Bella Center og de danske beklædningsproducenters brancheorganisation, Dansk Textil & Beklædning (DTB), overtog driften af modemessen i 1993.
Indgrebet dengang blev karakteriseret som sidste udkald for en dansk modemesse, der var i tilbagegang og efterhånden på størrelse med de lokale modemesser i Norge, Sverige og Finland.
International satsning
Fra start iværksatte Bella Center og DTB en aggressiv markedsføring over for betydende internationale modefirmaer og presse. Potentialet for en europæisk førende modemesse på dansk grund blev dokumenteret allerede på første messe i august 1993 og bekræftede, at CIFF gjorde rigtigt i at skifte mere international karakter.
"Selv om vi er brancheorganisation for de danske leverandører, fandt vi og Bella Center det afgørende for messens fremgang, at CIFF blev et internationalt forum for modeinspiration. De udenlandske mærker udgør i dag størsteparten af de udstillede kollektioner, men samtidig har vi set, at antallet af udenlandske indkøbere er steget markant, hvad selvfølgelig også som forventet har været til gavn for de danske udstillere", forklarer administrerende direktør Jens Bollerup-Jensen fra Dansk Textil & Beklædning.
På de første messer var det således kun hver 10. besøgende, som kom fra udlandet for at gøre modeindkøb i Danmark. I dag er det nærmere hver 3. Igennem 90"erne fordoblede den danske modebranche således sin omsætning, der her i 2005 ventes at runde 18 milliarder kroner ud af tekstilbranchens samlede omsætning på 28 milliarder kroner.
Naboer gav op
CIFF's succes har haft markant betydning for det skandinaviske modemiljø. De svenske og norske modemesser besluttede sig i slutningen af 90'erne for at lukke, så svenske og norske indkøbere i dag udgør de største besøgsgrupper på CIFF.
Og lokalt vil København de kommende dage boome af mode, som det har været tilfældet de seneste år, hvor omkring 25.000 indkøbere fra 40 lande tager på modeindkøb i Danmark - denne gang for at se udbuddet til næste forår-sommer 2006.
Kongelig protektor
"Copenhagen International Fashion Fair i Bella Center ser det som noget positivt, at der er stor international konkurrence modemesserne i mellem. CIFF og København vil i nært samarbejde fortsat udvikle messen og byen, så vi forbliver modeby nummer 1 i Nordeuropa", udtaler Arne Bang Mikkelsen, administrerende direktør, Bella Center.
Det faktum, at Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary i 2004 blev protektor for messen, har yderligere været med til at cementere CIFF's placering. Alles øjne rettes derfor atter mod Bella Center, når Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary besøger CIFF på åbningsdagen, torsdag den 11. august.
Få mere information hos:
Administrerende direktør Arne Bang Mikkelsen, Bella Center
Telefon: 40 38 88 11 /
E-mail: [email protected]
Læs mere på: www.ciff.dk
Med en fremgang på 8 % i antal udstillere og udstillingsareal samler CIFF denne gang ikke færre end 857 modeleverandører med tilsammen 1.688 internationale varemærke-kollektioner på 36.846 netto udstillingskvadratmeter.
Dermed har CIFF 3-doblet sin størrelse, siden Bella Center og de danske beklædningsproducenters brancheorganisation, Dansk Textil & Beklædning (DTB), overtog driften af modemessen i 1993.
Indgrebet dengang blev karakteriseret som sidste udkald for en dansk modemesse, der var i tilbagegang og efterhånden på størrelse med de lokale modemesser i Norge, Sverige og Finland.
International satsning
Fra start iværksatte Bella Center og DTB en aggressiv markedsføring over for betydende internationale modefirmaer og presse. Potentialet for en europæisk førende modemesse på dansk grund blev dokumenteret allerede på første messe i august 1993 og bekræftede, at CIFF gjorde rigtigt i at skifte mere international karakter.
"Selv om vi er brancheorganisation for de danske leverandører, fandt vi og Bella Center det afgørende for messens fremgang, at CIFF blev et internationalt forum for modeinspiration. De udenlandske mærker udgør i dag størsteparten af de udstillede kollektioner, men samtidig har vi set, at antallet af udenlandske indkøbere er steget markant, hvad selvfølgelig også som forventet har været til gavn for de danske udstillere", forklarer administrerende direktør Jens Bollerup-Jensen fra Dansk Textil & Beklædning.
På de første messer var det således kun hver 10. besøgende, som kom fra udlandet for at gøre modeindkøb i Danmark. I dag er det nærmere hver 3. Igennem 90"erne fordoblede den danske modebranche således sin omsætning, der her i 2005 ventes at runde 18 milliarder kroner ud af tekstilbranchens samlede omsætning på 28 milliarder kroner.
Naboer gav op
CIFF's succes har haft markant betydning for det skandinaviske modemiljø. De svenske og norske modemesser besluttede sig i slutningen af 90'erne for at lukke, så svenske og norske indkøbere i dag udgør de største besøgsgrupper på CIFF.
Og lokalt vil København de kommende dage boome af mode, som det har været tilfældet de seneste år, hvor omkring 25.000 indkøbere fra 40 lande tager på modeindkøb i Danmark - denne gang for at se udbuddet til næste forår-sommer 2006.
Kongelig protektor
"Copenhagen International Fashion Fair i Bella Center ser det som noget positivt, at der er stor international konkurrence modemesserne i mellem. CIFF og København vil i nært samarbejde fortsat udvikle messen og byen, så vi forbliver modeby nummer 1 i Nordeuropa", udtaler Arne Bang Mikkelsen, administrerende direktør, Bella Center.
Det faktum, at Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary i 2004 blev protektor for messen, har yderligere været med til at cementere CIFF's placering. Alles øjne rettes derfor atter mod Bella Center, når Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary besøger CIFF på åbningsdagen, torsdag den 11. august.
Få mere information hos:
Administrerende direktør Arne Bang Mikkelsen, Bella Center
Telefon: 40 38 88 11 /
E-mail: [email protected]
Læs mere på: www.ciff.dk