Generation f***ed up
Er vi en selvoptaget generation?
Ja, det er hårde ord at se beskrevet som karakteriserende for os unge i alderen 16-30 år. Er vi virkelig så f***ed up?
Det mener Morten Albæk, cand. mag. i historie og filosofi, og chefkonsulent i Danske Bank. Han er manden bag begrebet: "Generation F***ed Up". Begrebet beskriver en generation, der, i modsætning til tidligere generationer, ikke tager ansvar for fællesskabet. Vi ser det centrale i livet som værende muligheden for altid at kunne gøre, hvad vi selv vil, og altså ikke hvad der overordnet er til gavn for fællesskabet.
En sådan holdning vil, ifølge Albæk, resultere i et demokratisk underskud i Danmark, når det bliver vores generation, der skal til at tage det bærende ansvar for samfundet og demokratiet.
På nuværende tidspunkt er det vores forældres generation, der får hjulene til at dreje rundt, men det fortsætter selvfølgelig ikke evigt. På et tidspunkt bliver det vores tur til at videreudvikle samfundet, og det vil vi få et problem med, ifølge Albæk.
Nok er vores generation fuld af kloge hoveder, men der er mangel på aktiv indsats, når det gælder samfundet. For eksempel er antallet af unge med et medlemskab i en politisk organisation dalende, og generelt bruger vi ikke ret meget tid på at gøre ting, der gavner samfundet - hverken på lokalplan eller samfundet generelt. Vi har for travlt med at realisere vores eget livsprojekt, vores egne drømme og ambitioner.
Men er vi nu også så f***ed up?
Morten Albæk har skrevet en bog om emnet, hvis cover kan ses på billedet øverst. Men han har ikke skrevet bogen alene. Medforfatteren er Rasmus Hyllenberg, som er BA scient.pol., tidligere politisk konsulent for Det Radikale Venstre, og nuværende næstformand for Dansk Flygtningehjælp.
Hyllenberg er langt fra enig med Albæk i hans karakterisering af os som "den mest ansvarsløse, navlebeskuende og egocentriske generation, der nogensinde er blevet sat på Moder Jord". Tværtimod påpeger han, at vi blot har fundet frem til et andet og bedre samfundsengagement.
Vi viser ikke vores engagement ved et politisk medlemskab, men via vores indkøbskurve. Som Hyllenberg udtrykker det: "Oven på en velsmagende kop Max Havelaar-kaffe fortsætter jeg opmuntret vores dialog (Red: dialog med Albæk) - velvidende, at jeg har gjort mere for et par fattige bønder, end det hidtil er lykkedes for europæiske ministre at gennemtrumfe på hundredvis af topmøder".
Her er det så op til den enkelte at bedømme, hvorvidt man påvirker samfundet mest: via et politisk medlemskab eller via indkøbskurven.
En naturlig udvikling?
Hvad der interesserer mig en hel del, og som desværre ikke bliver berørt så meget, er, hvad der ligger til grund for udviklingen af vores generations karakteristika.
Vi er blevet født ind i et samfund, som har formet os til at være in
Men, hvad nu hvis det er ubærligt at være et selvdannende in
Hvad er din holdning? Er vi en selvoptaget generation? Eller har vi bare fundet en anden måde at engagere os på?
Det mener Morten Albæk, cand. mag. i historie og filosofi, og chefkonsulent i Danske Bank. Han er manden bag begrebet: "Generation F***ed Up". Begrebet beskriver en generation, der, i modsætning til tidligere generationer, ikke tager ansvar for fællesskabet. Vi ser det centrale i livet som værende muligheden for altid at kunne gøre, hvad vi selv vil, og altså ikke hvad der overordnet er til gavn for fællesskabet.
En sådan holdning vil, ifølge Albæk, resultere i et demokratisk underskud i Danmark, når det bliver vores generation, der skal til at tage det bærende ansvar for samfundet og demokratiet.
På nuværende tidspunkt er det vores forældres generation, der får hjulene til at dreje rundt, men det fortsætter selvfølgelig ikke evigt. På et tidspunkt bliver det vores tur til at videreudvikle samfundet, og det vil vi få et problem med, ifølge Albæk.
Nok er vores generation fuld af kloge hoveder, men der er mangel på aktiv indsats, når det gælder samfundet. For eksempel er antallet af unge med et medlemskab i en politisk organisation dalende, og generelt bruger vi ikke ret meget tid på at gøre ting, der gavner samfundet - hverken på lokalplan eller samfundet generelt. Vi har for travlt med at realisere vores eget livsprojekt, vores egne drømme og ambitioner.
Men er vi nu også så f***ed up?
Morten Albæk har skrevet en bog om emnet, hvis cover kan ses på billedet øverst. Men han har ikke skrevet bogen alene. Medforfatteren er Rasmus Hyllenberg, som er BA scient.pol., tidligere politisk konsulent for Det Radikale Venstre, og nuværende næstformand for Dansk Flygtningehjælp.
Hyllenberg er langt fra enig med Albæk i hans karakterisering af os som "den mest ansvarsløse, navlebeskuende og egocentriske generation, der nogensinde er blevet sat på Moder Jord". Tværtimod påpeger han, at vi blot har fundet frem til et andet og bedre samfundsengagement.
Vi viser ikke vores engagement ved et politisk medlemskab, men via vores indkøbskurve. Som Hyllenberg udtrykker det: "Oven på en velsmagende kop Max Havelaar-kaffe fortsætter jeg opmuntret vores dialog (Red: dialog med Albæk) - velvidende, at jeg har gjort mere for et par fattige bønder, end det hidtil er lykkedes for europæiske ministre at gennemtrumfe på hundredvis af topmøder".
Her er det så op til den enkelte at bedømme, hvorvidt man påvirker samfundet mest: via et politisk medlemskab eller via indkøbskurven.
En naturlig udvikling?
Hvad der interesserer mig en hel del, og som desværre ikke bliver berørt så meget, er, hvad der ligger til grund for udviklingen af vores generations karakteristika.
Vi er blevet født ind i et samfund, som har formet os til at være in
Men, hvad nu hvis det er ubærligt at være et selvdannende in