Aniston

Fremtidens reklame

Respons-TV - nyeste reklameform

Denne artikel er den første i en artikelserie på Aniston.dk,  som beskæftiger sig med sjove som interessante emner og spændende personligheder, der har med  markedsføring og kommunikation at gøre. I denne artikel får du indsigt i, hvad det nyeste indenfor reklameverdenen: "Respons-TV", er; og der stilles spørgsmålstegn ved, hvad denne trend betyder for dig som forbruger.         
ANNONCE
Fremtidens reklame
Du er til dagligt nok ikke så bevidst om det, men der er kommet en ny reklametrend til landet. Du oplever den, når du ser fjernsyn, når du hører radio, læser avis. Ja, stort set de fleste medier anvender i dag denne reklameform på forskellige måder.

Trenden hedder "Direct Marketing" og kendes herhjemme mest som "Respons-TV" . Konceptet går ud på, at virksomheder ved at oplyse telefonnumre og internetadresse i reklamer opfordrer os forbrugere til at købe med det samme. Respons-TV er en opkommet reklametrend herhjemme, men længe kendt fra USA. Det er sådan, at 80 procent af alle reklamefilm i USA opfordrer til direkte respons fra seerne.

Grunden til at denne form for reklame er blevet så populær at anvende, er at annoncørerne har opdaget, at respons-TV er en kortere vej til en ordre end de mere traditionelle brandingstrategier, hvor seerne får fortalt om et produkt, og hvor der skabes et image.

Ifølge Rick Sangerman, "direct marketing" guru hos "Eicoff & Company" i Chicago, så er en af
udfordringerne for virksomheder, der anvender Respons-TV som reklameform, at finde en balance mellem salg og respons. Respons skal anvendes, men reklamerne skal samtidig også være specielle og imageskabende. Det nytter ifølge Sangerman ikke noget at få en ordre på en vare, hvis imaget omkring varen er ødelagt.         

Når man læser om en sådan reklameform, kan man spørge sig selv om hvad man synes om at modtage reklamer på en sådan måde. Ser du det som en fordel, fordi det bliver lettere og hurtigere for dig at få fat i produkter? Eller ser du det som endnu et slesk reklametrick, der skal få os forbrugere til at købe noget vi ikke har brug for?
ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce