Aniston

Forøg din IQ

Motion er ikke kun et påbud for overvægtige, men også en fremragende måde at styrke IQ'en på, siger forskerne.

Forøg din IQ
Det er ikke mindre end 10 år siden, den svenske forsker Ingegerd Ericsson påstod, at motion ikke kun bidrager til helbreddet, men også er grundlæggende for indlæringen.

Forsøget gik i starten ud på at følge en flok skoleelever.

Hun fulgte 251 skoleelever over deres tre første skoleår, hvoraf de 99 af dem kun havde to gymnastiktimer.

Resten af dem havde en times gymnastik hver dag, og derudover kunne de vælge en ekstra times motion.

Ikke overraskende bidrog gymnastikken positivt til motorikken, og børnene blev bedre til både at drible og hinke, dog var det dengang banebrydende at disse elever på 2. klassetrin allerede var markant bedre til både at læse og skrive, men også regning.

De ekstra gymnastiktimer gjorde det også lettere for børnene at holde sig i ro under undervisningen og koncentrere sig.
ANNONCE
God kondition fører til øget intelligens
En lignende undersøgelse fandt sted i 2009, også i Sverige, hvor førsøgspersonerne bestod af 18-årige sessionsindkaldte svenske fyre.

Mere end 1,2 mio svenske mænd deltog i undersøgelsen.

Mændene blev udsat både for en konditionstest, men også en intelligenstests, der viste klart sammenhæng mellem kondition og intelligens.

Udfra resultaterne konstaterede de, at hver gang en mand på 70 kg forbedrede konditionen nok til at kunne øge belastningen på kondicyklen med 12 watt, forbedredes hans IQ med 1 point.

For at understøtte disse resultater, sammenlignede de med tidligere resultater af de samme mænd. Sammenligningen stod på deres kondition, fra de forlod folkeskolen som 15-årige. Dem, der havde forbedret deres kondition, havde også forøget deres IQ, og det modsatte var tilfældet for dem, der var kommet i dårligere form.
ANNONCE
Forøg din IQ
Styrketræning styrker ikke IQ'en
Forsøg med styrketræning viser derimod ingen synlig fremskridt i forbindelse med intelligensen, her er det kun de allersvageste, der får en smule fremdrift ved styrketræning.

Så snart træningen kommer over middel stopper påvirkningen af hjernen.

Pulsen skal altså op og ligge mellem 60-75 som minimum, før det har andet end fysiske fordele. dog er kost og almen livsstil ligeså vigtigt for at forbedre sine resultater, så man kommer ikke sovende til det.
ANNONCE
Del

Seneste nyt