Aniston

Film arketyper

Hvilke arketyper findes der i film, og hvor gennemgående er de

Når man har set tilpas mange film i løbet af samme gale aften, begynder man efterhånden at se et mønster. Der er visse karakterer, der bare går igen, og igen, og igen. De går således hen og bliver arketyper. I eftermiddags satte jeg og nogle venner os ned og besluttede os for at definere dem. Dette er, hvad vi kom frem til:

Hovedrollerne

Generelt kan arketyperne deles ind i to: Hovedrollerne og birollerne. Hovedrollerne er ikke nødven-digvis heltene, men det er dem, der har de mest udprægede roller.

Dette er, skal det lige indskydes, vores egne observationer og termer, og står således til debat. Men lad os tage definitonerne først, derefter debatten.




Knight/Helt
ANNONCE
Film arketyper
Sociale og ofte well-liked. Kan godt virke inspire-rende. For at give dem karakterværdi har moderne helte det ofte svært med kærligheden.

Som ren stereotyp er der sjældent en situation, som helten ikke kan klare, men det er blevet lidt kedeligt, så i nyere tid bliver helten sat i næsten uovervindelige situationer.

Nu er hans definerende karaktertræk blot, at han aldrig giver op og vinder på mirakuløs vis, gerne med hjælp fra "support characters" eller venner, eller den uundgåelige dulle, der falder pladask for ham.

Kendte helte

  • Cyclops (fra X-men)
  • James Bond
  • Frodo, Legolas og Aragorn (LOTR)
  • Harry (Harry Potter)
  • Spiderman (Spiderman)
  • Superman. (guess from where)
  • Luke Skywalker (Star Wars)
  • Leonardo (Turtles)
  • Mickey Mouse



ANNONCE
Film arketyper
Dark Knight

Eller forpinte helte, som man også kan kalde dem. De er som regel de helte, der har en facade, der ikke altid er helt stabil. De har deres problemer at slås med og masser af indre dæmoner, men det til trods formår den forpinte helt altid at gøre det gode.

Måske netop fordi han har de dæmoner at kæmpe med, vælger han at kæmpe mod det onde i verden, som kompensation eller abstraktion fra sine egne pinsler. Han er sjældent meget populær blandt resten af samfundet, men han overkommer at blive hadet. Han er vant til det.

Kendte Dark Knights

  • Rambo (fra Rambo filmene)
  • Batman
  • Daredevil (Daredevil)
  • Kurt Wagner/Nightcrawler (X-men II)
  • Blade (Blade I,II,III)
  • Louis (Interview with a vampire)
  • Dirty Harry (Dirty Harry)
  • Hellboy (Hellboy)





Antihelt
ANNONCE
Film arketyper
Modsat den forpinte helt har antihelten ingen interesse i, eller motivation for, at gøre det gode. Han har som regel været udsat for en grusomhed eller været så længe på kant med samfundet, at han ikke længere tror på en kamp for det gode. Eller også er han anarkist af natur.

Han kæmper helst for sig selv først og viser meget sjældent følelser. Han er ofte ret antisocial eller har meget få, egentlige venner. Om han afviser folk med en fast facade eller ved at være direkte modbydelig, kan variere.

Det definerende ved en antihelt er, at han altid, selv mod sin vilje, når det kommer til stykket, ender med at tage de godes parti. Og som regel undskylder han det over for sig selv og andre med, at det passer hans egne motiver fint.

Det er ikke, fordi han vil være helt. Men vi ved jo alle godt, at de har hjertet på det rette sted!

Kendte Antihelte

  • Jack Sparrow (Pirates of the Caribbean)
  • Sirius Black (Harry Potter)
  • Wolverine og Gambit (X-men)
  • Han Solo (Star Wars)
  • Lestat (Interview with a vampire, Queen of the damned)
  • Rafael (Turtles)
  • McElroy (51st State)



ANNONCE
Film arketyper
Forpinte Antihelte/Sympatiske skurke

Og så forsvandt etikken ud af vinduet. Disse personer har ofte været igennem så meget, at der skal et stort sammenfald af interesser til, før de gør det gode. (Men det er dog ofte set, at der vitterligt er så stort et sammenfald af interesser.)

Men de er for så vidt heller ikke onde. Langt fra. De har bare deres egne meget tydelige motiver, som de nægter at vende ryggen.

Generelt har de ganske tilforladelige motiver, men deres metoder er skruppelløse og uetiske, og de stopper ikke for noget som helst. Man kunne også kalde de forpinte antihelte for sympatiske skurke.

Kendte Forpinte Antihelte

  • Mr. Freeze (Batman)
  • Riddick (Fra Pitch Black, Chronicles of Riddick)
  • Magneto (X-men)
  • Darth Vader/Anakin Skywalker (Star Wars)
  • Punisher (Punisher)
  • Venom (Spiderman (Bladene))
  • Goblin King (Labyrint)





Skurke
ANNONCE
Film arketyper
Forskellen mellem de sympatiske skurke og skur-ken er oftest kun den, at den sympatiske skurk har en motivation, som er alment menneskelig for-ståelig, men blot på tværs af normal etik. Hos den egentlige skurk er al moral, etik og sympati for-svundet, til fordel for dybt egoistiske eller forskruet idealistiske motiver.

Skurken mener ofte, at det er hans ret, at være som han er, og at ingen kan stoppe ham. Som oftest har skurken tendenser ud i megalomani (tror han ejer hele verden og er uovervindelig), og det er ofte det, der straffer ham.

Derudover kan ingen rigtig lide ham. De kan frygte ham i god "Machiavelli-stil" og adlyder ham af loyalitet og frygt, men egentlige følelser af sympati og venskab er der ingen af.

Kendte (og hadede) skurke

  • Voldemort (Harry Potter)
  • Stryker (X-men II)
  • Lex Luther (Superman)
  • Palpatine/The Emperor (Star Wars)
  • Sauron og Saruman (LOTR)
  • Shredder (Turtles)
  • Barbosa (Pirates of the Caribean)





Syge Skurke

Noget skete for dette ellers ret almindelige menneske, og så gik det galt. Mentalt galt. De syge skurke er ofte sindssyge, og personlighedsspaltning mellem en god og en ond side er populært. De syge skurke kan, lige som de forpinte antihelte/sympatiske skurke, vende sig mod det gode, til allersidst.
ANNONCE
Film arketyper
Eller midlertidigt blive overbevist om, at de ønsker at følge heltene.

Hvad, der gør dem til skurke, er ofte deres sygelige ambitioner, eller deres mentale sygdom. Når de dør, ender nogle af dem med et øjeblik, hvor de indser, at de slet ikke ønskede at være onde, og fortryder.

Kendte Syge Skurke

  • De fleste skurke fra Batman
  • The Green Goblin og Dr. Octavian/ Octopus(Spiderman)
  • Carnage (Spiderman (Bladene))
  • Gollum (LOTR)
  • Agent Smith (The Matrix)
  • Hannibal Lecter (Ondskabens øjne, Hannibal, Red Dragon)





Prinsesse
ANNONCE
Film arketyper
Hun er sød og kan godt være ret fræk. Hun er social og glad, gerne et rigtigt midtpunkt.

Hun er ofte nysgerrig og mener selv, at hun er meget trodsig, men hendes primære filmiske formål er at bringe sig selv i fare, så helten kan få styrket sit y-kromosom ved at redde hende.

Hun kan være "the girl next door" eller den frække pige på dansegulvet nede på diskoteket. Hun har mange facader, det mest gennemgående er, at hun er sød, og vigtigst af alt, harmløs.

Kendte prinsesser

  • Padme (Star Wars)
  • Jean Grey (X-men)
  • Barbie (Desværre nu også på film!)
  • Louis Lane (Superman)
  • Arwen (LOTR);
  • Sandy (Grease)





Prinsesser med begge ben på jorden og et i næsen

Farvel til "harmløs"! Sæt et par våben og en "happy-trigger-finger" på prinsessen, samt en attitude, der siger "Blow you!", men på den frække måde!
ANNONCE
Film arketyper
De er stadig moralsk korrekte og ønsker at gøre det gode og det rigtige. Men de finder sig ikke i hvad som helst, undtagen når det gælder deres død-charmerende, mandlige modspil.

Kendte prinsesser med begge ben på jorden og et i næsen

  • Leia (Star Wars)
  • Lara Croft (Tomb Raider)
  • Storm (X-men)
  • Batgirl (Batman)
  • Hermione (Harry Potter)
  • Eowyn (LOTR)
  • Trinity (The matrix)
  • Fiona (Shrek)





Heks
ANNONCE
Film arketyper
Hvad blev der af harmløs? Hvad end, der måtte have været tilbage af harmløs, forsvandt det hurtigt, da heksen opdagede, at hun havde magt.

For det er hendes mest definerende karaktertræk: Hun oser af magt (det værende sig konkret eller overført), og hun er ikke bange for at bruge den til at nå det, hun gerne vil.

Det er ikke altid, hun har tid og lyst til at følge reglerne, og spiller gerne sensuelt op til helten eller er direkte modspil i sarkastiske ordudvekslinger. Hun er ofte mere bedrevidende end prinsesserne og meget indsigtsfuld.

Der skal lidt mere end en charmerende helt til at kue hende, og det er de færreste mænd, der kan tæmme hende. Men, når alt kommer til alt, kan hun da godt, for en gang skyld, redde dagen.

Kendte hekse

  • Cat-woman (Batman)
  • Mystique (X-men)
  • Galadriel (LOTR)
  • Elektra (Elektra)
  • Alice (Resident Evil)
  • Dakota Parker (51"st State)
  • Kyra (Chronicles of Riddick)
  • B"Elanna Torres (Star Trek Voyager)
  • Ellen Ripley (Aliens)



ANNONCE
Film arketyper
Femme Fatale

Hun er ofte på skurkenes side, ofte i en skurkens-prinsesse rolle, men i sidste øjeblik hopper hun på heltens side. Modsat heksen er hun i sig selv ikke særlig magtfuld eller modspillende. Hun er dog som oftest mere direkte forførende end de fleste hekse.

Kendte femme fatales

  • Alle bond-kvinderne
  • Dame Vaako (Chronicles of Riddick)
  • Lady Deathstrike (X-men)
  • Persephone (The Matrix)
  • Alex (Dallas)





Kvindelige skurke
ANNONCE
Film arketyper
Som regel spiller de kvindelige skurke på deres kvindelighed og bruger forførelse som et middel til at opnå deres ofte lidt megalomaniske mål. De kan sagtens samarbejde med en mandlig skurk, men modsat femme fatales er det dem, der stikker ham i ryggen!

Med mindre, selvfølgelig, de ikke når at gennem-skue ham, før det er for sent, eller de i deres overlegenhed og arrogance ikke så mytteri som en mulighed.

De er stærkere end femme fatales, men modsat heksen kunne det aldrig falde dem ind at gøre noget unødvendigt for at redde nogen som helst, og da slet ikke helten.

Kendte kvindelige skurke

  • Poison Ivy (Batman)
  • Isis (Queen of the Damned)
  • Danica Talos (Blade III)
  • Heksen (Narnia)



ANNONCE
Film arketyper
The comic relief/The sidekick

Ja, vi kender dem alle sammen. Rollerne, der er med til at give os et billigt grin, mens de andre står for alvoren og seriøsiteten, som ellers godt kunne blive for meget.

Ofte er de ikke særligt nødvendige, men bruges til at lave spil til hovedpersonen.

Kendte comic relieves/sidekicks

  • Gimli, Merry and Pippin (LOTR)
  • Michelangelo (Turtles)
  • Timon & Pumpa (Lion King)
  • Hannibal King (Blade III)
  • Jar Jar Binks, C3PO (Star Wars)





The guide
ANNONCE
Film arketyper
De her er til gengæld uundværlige for enhver helt. Ja, også for antihelten, for så vidt, hvis hoved-personen er således. De guider helten og ved altid, hvad de skal sige for at få helten til at gøre nøjagtigt, hvad han skal.

Ofte virker det som om, de allerede kender histo-rien. Desuden kommer mange udødelige citater fra disse personer.

Kendte Guides

  • Gandalf (LOTR)
  • Charles Xavier (X-men)
  • Yoda (Star Wars)
  • Rafiki (Lion King)
  • Morpheus, The Oracle (The Matrix)
  • Splinter (Turtles)
  • Dumbledore (Harry Potter)
  • Gud (Bruce Almighty)



ANNONCE
Film arketyper
Support characters

Det minder om en "sidekick", men "support characters" er ofte heltens bedste ven og mest uundværlige allierede.

Hvis ikke han redder heltens røv, så er han under alle omstændigheder med til at motivere helten til at handle, når han bliver fanget af skurken.

Kendte Support Characers

  • Ron Wesley (Harry Potter)
  • Sam (LOTR)
  • Whisper (Blade)
  • The keymaker (The Matrix Reloaded)
  • Donatello (Turtles)
  • Robin, Alfred (Batman)





The born leaders

Med en stemme som en basun sluttet til en kompressor og en ordbog, hvor ordene "Giv op" bare ikke står i, har de naturlige ledere et endeløst "drive" mod at føre deres missioner ud i livet.
ANNONCE
Film arketyper
De er kendte for deres brandtaler og deres handle-kraft og handlevilje. De er ofte mødre- og fædre-figurer, men kan også bare være guide-characters, der sparker røv!

Kendte naturlige ledere

  • James T. Kirk, Jean Luc Picard, Kathryn Janeway (Star Trek)
  • Morpheus (The Matrix)
  • Charles Xavier, Magneto (X-men)
  • Lieutenant Jean Rasczak (Starship Troopers)
  • Captain John H. Miller (Saving Private Ryan)
  • William Wallace (Braveheart)
  • (Oftest er den amerikanske præsident, når afbilledet i katastro-fefilm.)

    In the end

    Om de er typiske typer, eller om jeg og mine gale medskyldige er helt galt afmarcherede, skal jeg lade være op til debat, men jeg må indrømme, at jeg synes, de her arketyper kan findes i stort set en hvilken som helst film.

    Prøv at kigge efter dem, næste gang du sætter dig med en film.
ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce