Aniston

Får du nok?

Sex skulle efter sigende give en smukkere hud, så det er bare med at hive fat i kæresten så ofte som muligt. Er man single, ja så må man gribe til andre muligheder: Vitaminer! Får du nok?

Huden består af millioner af levende celler, som er afhængig af visse næringsstoffer og ilt. Cellerne har kun en levetid på meget få dage, og kan fortælle os, om vi lever sundt nok. Har man mat, tør eller fedtet hud, kan dette altså være et tegn på, at man bør ændre spisevaner, dyrke mere motion eller ændre sin levevis på anden måde.

Udover den daglige hudpleje, så er der også mulighed for at forbedre huden indefra. Dette indebærer selvfølgelig, at man spiser sundt og varieret. Men hvis man nu ikke lige er så god til at takke nej til burgere og lign., så kunne det være en løsning at tage vitamin tilskud.

Mange tager en multivitaminpille om morgen, og regner så med at være dækket ind. Der er dog et par regler, man bør følge for at få det optimale ud af en vitaminpille:

• Drik masser af vand til - helst et helt glas.

• Tag pillen i forbindelse med et måltid. Grunden til dette er bl.a., at nogle vitaminer er fedtopløslige dvs., at maden bør indeholde lidt fedt for, at disse vitaminer kan blive optaget i kroppen.

Følger man disse regler, så skulle optagelsen af vitaminpillen være sikret. Læg dog mærke til, at pillen ikke altid dækker kroppens behov 100%. Den fornuftigste løsning er at spise sundt og varieret - det sidste for at man får samtlige nødvendige vitaminer. Hvis man ønsker at forbedre ens hud, så kan det anbefales især at spise mad med følgende vitaminer i:

• A-vitamin. Fremmer sund hud og er et effektivt middel mod acne. Fås f.eks. i fede fisk og mælk.

• Zink. Fremmer helingen af huden og anbefales mod acne. Findes i f.eks. nødder, skaldyr og bælgfrugter.

• Omega-6. Hjælper med at tilføre huden fugt. Kan findes naturligt i forskellige madolier eller købes hos Matas og i helsekostforretninger i form af produktet "Kæmpenatlys-olie".

• C-vitamin (antioxidanter). Hjælper huden med at modstå infektioner og ælde. Findes f.eks. i broccoli, grønne og gule peberfrugter, appelsiner og
• E-vitamin (antioxidanter). Beskytter mod frie radikaler, som giver rynker. Findes f.eks. i avokadoer, tomater, spinat og fuldkornsprodukter.

Det er meget vigtigt ikke at tage mere end den anbefalede dosis, da dette kan have farlige konsekvenser! Spørg evt. en læge til råds hvis du er i tvivl.

Det er en myte, at søde sager giver uren hud. Hvis man sørger for at spise nok vitaminrige madvarer, så skader lidt sødt slet ikke huden. Det kan derimod anbefales at holde sig langt væk fra koffein (kaffe, te, cola osv.), rygning og alkohol. Disse tre ting fremskynder udtørring og ældning af huden.

Andre gode råd er at drikke en masse vand, der fremmer hudens fugtighed. Endvidere er jævnlig motion også godt, idet det fremmer blodtilstrømningen til huden.

Til sidst skal nævnes, at visse hudproblemer er genetiske, og derfor svære at gøre så meget ved selv. Hvis man døjer med svære hudproblemer, så kan det anbefales at besøge ens læge og få en henvisning til en hudspecialist. Endvidere kan psykiske og hormonelle problemer også have sin effekt på huden.
ANNONCE
Del

Seneste nyt