Aniston

Dyre designerdrømme - modebranchen efterspørger nemmere erhvervslån

Hvert år udklækker de danske designskoler unge designtalenter, der drømmer om at starte deres eget brand inden for dansk mode og blive den næste store fashiondesigner. Det er velkendt at modebranchen er en hård nyser – både at være en del af og at komme ind i. Når man som designer vil markedsføre sit brand og skabe den nødvendige opmærksomhed på nyeste (eller første!) kollektion, kan det blive en dyr affære i photoshoots, udgifter til show og fernisering, marketingskroner, materialer, modeller, maskiner og så videre… 

Økonomien i den danske modebranchen er en flyvsk størrelse. Finanskrisen satte sine tydelige spor i branchen, og der er stadig store økonomiske udsving blandt de fashionable virksomheder. Selvom dansk modeeksport er steget  med over 5 % fra 2017 til 2018 og online handlen også er stigende, kæmper designvirksomhederne stadig med et svigtende salg i de fysiske butikker og mod den internationale konkurrence. Usikkerhed er således en integreret del af arbejdslivet i modebranchen. Det er det også for nye designere, der forsøger at slå igennem, for det er svært at rejse økonomien til at realisere sine drømme. Derfor er mulighederne for virksomhedslån alfaomega for mange designiværksættere, så de har midlerne til udvikling, produktion og markedsføring. Men virksomhedslån er svære at få i bankerne, der ikke ligefrem stør om sig med penge til nystartede fashion-iværksættere. 

Derfor begynder flere at se sig om efter alternative muligheder for at optage erhvervslån og der er heldigvis andre muligheder for virksomhedslån, så designeren kan få bragt sin idé til live. 
Langt de fleste modeiværksættere får et behov for at rejse ekstra kapital i løbet af karrierens første år. Det kan nemt tage flere år for alvor at slå igennem og nogle gange har man brug for at justere og ændre retning undervejs, hvilket hurtigt bliver en bekostelig affære. Ambitionerne stiger men det gør udgifterne også. Derfor har stadig flere designere og modevirksomheder efterspurgt bedre muligheder for at optage firmalån – og i dag er der kommet flere muligheder for lån til virksomheder, uden om bankerne, men stadig med konkurrencedygtige vilkår. 

Temperaturen på modebranchen anno 2019

Det er ingen nyhed, at Bestseller klarer sig exceptionelt godt, men andre modebrands kan også berette om flotte regnskaber med store overskud, herunder Samsøe Samsøe, Baum und Pferdgarten, DK Company og Ganni. Hos Hummel er man mere nervøs, for de har de senere år haft svingende regnskaber. Endeligt har blandt andet Dyrberg/Kern og CNS Group være nødsaget til at dreje nøglen om. Alt i alt er der vækst i den danske modebranche, men hvis branchen skal blive ved med at være i vækst, er det helt nødvendigt at fokusere på eksportmarkederne: ”Tidligere kunne du godt drive et modebrand udelukkende med salg til danske kunder. Det er utænkeligt i dag. Hvis du vil overleve som modevirksomhed, er der ingen vej uden om eksporten”, sådan siger adm. direktør i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil, Thomas Klausen.

Hvis man vil gøre sig bemærket uden for landets grænser kræver det endnu flere ressourcer og derfor er lån til erhverv i modebranchen vigtigt, så vi fortsat kan eksportere dansk design.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce