Bitterhed og galde: 4
Overmennesker på indkøbstur
Jeg er for nyligt blevet ansat som kassedame i et stort supermarked, men har heldigvis ikke været der længe nok til at jeg endnu er blevet udsat for de såkaldte kunder fra helvedet. Ikke desto mindre er der jo masser af servicemedarbejdere indenfor den ene eller den anden branche, der dagligt skal håndtere Hr og Fru Danmark på indkøbstur.
En af mine rigtig gode venner arbejder også som kassemedarbejder i et discountsupermarked. Hans første reaktion på nyheden om mit nye arbejde var følgende besked: "Tillykke med dit nye job... Du er hermed også en kasseluder. En side du kommer til at bryde dig om... www.haderkunder.dk"
Med rystende hænder gik jeg ind på siden, hvor jeg stødte på historie efter historie om rystende dumme, uretfærdige, perverse og til tider direkte frastødende kunder. Ikke ligefrem den mest opmuntrende læsning når man lige har fået sit nye job, men jeg ved jo ikke desto mindre af egen erfaring, at det jo overhovedet ikke er hverken urealistiske eller sjældne episoder. Og at jeg nok skal få min egen dosis.
Træt, brugt og stresset
Jeg bor alene og står ergo for alle mine egne indkøb. Derfor kommer jeg hyppigt i op til flere af Lyngbys supermarkeder. Jeg forsøger altid at være en venlig og medgørlig kunde, da jeg stadig har tydelige minder om, hvordan det var at stå i en bager for et par år siden. Jeg er godt klar over at personen bag kassen er der for at tjene til dagen og vejen (eller en ny cykel), og ikke for at slikke duelort af mine sko. Jeg er også meget klar over, at de der sidder bag kassen ofte har siddet der i en del timer, at deres tålmodighed er tyndslidt, og at jeg ikke er speciel og interessant for dem. Desværre er andre mennesker ikke helt så socialt eller venligt indstillede.
Nej, det er ikke sjovt at stå i kø i en halv time efter en lang dag, men det er jo heller ikke kassemedarbejdernes skyld, at jeg vælger at købe ind i myldretiden.
En af mine rigtig gode venner arbejder også som kassemedarbejder i et discountsupermarked. Hans første reaktion på nyheden om mit nye arbejde var følgende besked: "Tillykke med dit nye job... Du er hermed også en kasseluder. En side du kommer til at bryde dig om... www.haderkunder.dk"
Med rystende hænder gik jeg ind på siden, hvor jeg stødte på historie efter historie om rystende dumme, uretfærdige, perverse og til tider direkte frastødende kunder. Ikke ligefrem den mest opmuntrende læsning når man lige har fået sit nye job, men jeg ved jo ikke desto mindre af egen erfaring, at det jo overhovedet ikke er hverken urealistiske eller sjældne episoder. Og at jeg nok skal få min egen dosis.
Træt, brugt og stresset
Jeg bor alene og står ergo for alle mine egne indkøb. Derfor kommer jeg hyppigt i op til flere af Lyngbys supermarkeder. Jeg forsøger altid at være en venlig og medgørlig kunde, da jeg stadig har tydelige minder om, hvordan det var at stå i en bager for et par år siden. Jeg er godt klar over at personen bag kassen er der for at tjene til dagen og vejen (eller en ny cykel), og ikke for at slikke duelort af mine sko. Jeg er også meget klar over, at de der sidder bag kassen ofte har siddet der i en del timer, at deres tålmodighed er tyndslidt, og at jeg ikke er speciel og interessant for dem. Desværre er andre mennesker ikke helt så socialt eller venligt indstillede.
Nej, det er ikke sjovt at stå i kø i en halv time efter en lang dag, men det er jo heller ikke kassemedarbejdernes skyld, at jeg vælger at købe ind i myldretiden.
"Kunden har altid ret"
Derfor kan det ofte undre mig, når andre kunder tér sig og opfører sig som om de ejer butikken.
"Hvorfor er køen så lang?! Kan I ikke lige åbne en kasse til?! Hvorfor sidder du og fedter med den bon, hvor lang tid har man egentlig lov til at bruge på den slags?! Der står i kataloget at man kan få lige præcis denne hersens vare til 14,95 kroner. Hvorfor er den her så ikke?! Har man lov til at arbejde hér, når man er så dum som dig? Eller er det måske ligefrem et kriterie for at få jobbet? Du kan sguda godt lige sige "hav en god dag", når jeg nu gør det! Idiot!"
Og så videre...
Det er nærmest som om at en ganske almindelig person forvandler sig til et overmenneske, lige så snart han træder ind i en Fakta og som om kasse- og servicemedarbejderne forvandler sig til guder, der kan ordne alt på tre sekunder/idioter med en IQ på 15,5 - simpelthen fordi de er der.
Og kunden har altid ret.. Siger de. Det stod også i min fine, lille introduktionsfolder da jeg fik jobbet. "Du er til for kunden, ikke omvendt."
Javel, ja...
I mine øjne kunne det ikke være mere forkert.
Jovist, jeg er da godt klar over at alle forretninger lever af deres kunder. Derfor er det selvfølgeligt også nødvendigt at de som arbejder i disse forretninger opfører sig pænt, ser pæne ud og forsøger at give den bedste service de kan.
Det eneste virkelige problem med denne doktrin er jo, at den desværre får visse mennesker til at tro, at de kan opføre sig fuldstændigt som det passer dem. Al situationsfornemmelse, sans for at opføre sig ordentligt og menneskelig medfølelse synes at forsvinde som dug for solen og lige pludselig er det okay at skabe sig som et tre-årigt barn, der er blevet nægtet en slikkepind.
Derfor kan det ofte undre mig, når andre kunder tér sig og opfører sig som om de ejer butikken.
"Hvorfor er køen så lang?! Kan I ikke lige åbne en kasse til?! Hvorfor sidder du og fedter med den bon, hvor lang tid har man egentlig lov til at bruge på den slags?! Der står i kataloget at man kan få lige præcis denne hersens vare til 14,95 kroner. Hvorfor er den her så ikke?! Har man lov til at arbejde hér, når man er så dum som dig? Eller er det måske ligefrem et kriterie for at få jobbet? Du kan sguda godt lige sige "hav en god dag", når jeg nu gør det! Idiot!"
Og så videre...
Det er nærmest som om at en ganske almindelig person forvandler sig til et overmenneske, lige så snart han træder ind i en Fakta og som om kasse- og servicemedarbejderne forvandler sig til guder, der kan ordne alt på tre sekunder/idioter med en IQ på 15,5 - simpelthen fordi de er der.
Og kunden har altid ret.. Siger de. Det stod også i min fine, lille introduktionsfolder da jeg fik jobbet. "Du er til for kunden, ikke omvendt."
Javel, ja...
I mine øjne kunne det ikke være mere forkert.
Jovist, jeg er da godt klar over at alle forretninger lever af deres kunder. Derfor er det selvfølgeligt også nødvendigt at de som arbejder i disse forretninger opfører sig pænt, ser pæne ud og forsøger at give den bedste service de kan.
Det eneste virkelige problem med denne doktrin er jo, at den desværre får visse mennesker til at tro, at de kan opføre sig fuldstændigt som det passer dem. Al situationsfornemmelse, sans for at opføre sig ordentligt og menneskelig medfølelse synes at forsvinde som dug for solen og lige pludselig er det okay at skabe sig som et tre-årigt barn, der er blevet nægtet en slikkepind.
Opfordring
Selv om jeg godt kan følge konceptet med at de ansatte skal tale pænt og alt det, men der må være en grænse. I mine øjne bør ingen behøve at finde sig i personlige angreb, fornærmelser og grov opførsel, ganske enkelt fordi de får løn for at være til stede.
Man bør have lov til at sige "Sådan skal du ikke tale som mig", for vi er jo for pokker alle sammen ligeværdige. Det er bare lidt sjovt hvordan rystende mange mennesker glemmer det, bare fordi de skal ud og købe ind.
Af samme grund kan jeg kun klappe i mine små hænder over en hjemmeside som haderkunder.dk.
For nej, måske er alt det står på den side hverken konstruktivt eller intelligent, men det afslører alligevel i hvor høj en grad Hr. og Fru. Danmark lige pludselig forvandler sig til overmennesker/Guds gave til resten af menneskeheden, lige så snart de står overfor en kasseekspedient.
Og hvis du hårdnakket tror på at eksempelvis kasseekspedienter forsinker, skaber køer og fumler med pengene udelukkende for at genere dig, så burde du måske nok revurdere din egen opfattelse.
For helt ærligt - hvem kan lide at være stresset og træt for derefter at blive nedgjort og råbt og skreget af?
Hvis du opfører dig pænt overfor mig, opfører jeg mig pænt. Det burde være logik for burhøns...
Selv om jeg godt kan følge konceptet med at de ansatte skal tale pænt og alt det, men der må være en grænse. I mine øjne bør ingen behøve at finde sig i personlige angreb, fornærmelser og grov opførsel, ganske enkelt fordi de får løn for at være til stede.
Man bør have lov til at sige "Sådan skal du ikke tale som mig", for vi er jo for pokker alle sammen ligeværdige. Det er bare lidt sjovt hvordan rystende mange mennesker glemmer det, bare fordi de skal ud og købe ind.
Af samme grund kan jeg kun klappe i mine små hænder over en hjemmeside som haderkunder.dk.
For nej, måske er alt det står på den side hverken konstruktivt eller intelligent, men det afslører alligevel i hvor høj en grad Hr. og Fru. Danmark lige pludselig forvandler sig til overmennesker/Guds gave til resten af menneskeheden, lige så snart de står overfor en kasseekspedient.
Og hvis du hårdnakket tror på at eksempelvis kasseekspedienter forsinker, skaber køer og fumler med pengene udelukkende for at genere dig, så burde du måske nok revurdere din egen opfattelse.
For helt ærligt - hvem kan lide at være stresset og træt for derefter at blive nedgjort og råbt og skreget af?
Hvis du opfører dig pænt overfor mig, opfører jeg mig pænt. Det burde være logik for burhøns...