Aniston

5 tips til at blive mere struktureret på jobbet

Vi kender det nok alle sammen…man starter med at fokusere på én ting, og før man ser sig om, har man gang i flere forskellige opgaver. Strukturering er noget af det vigtigste for at få en velfungerende dag, men det kan være svært.

<p>En af de ting jeg arbejder meget med i forhold til strukturering af min arbejdsdag, er at dele dagen op i forskellige rubrikker. Jeg laver to-do lister for at jeg visuelt har styr p&aring; dagens opgaver. Det hj&aelig;lper mig meget at skrive det hele ned p&aring; en samlet liste, fordi jeg ofte har mange forskellige slags opgaver i l&oslash;bet af dagen. Listen giver mig overblik.</p> <p>Men det handler ikke kun om at skrive g&oslash;rem&aring;l ned, det handler is&aelig;r om at l&oslash;se opgaverne p&aring; det rigtige tidspunkt.</p> <p>Det er fristende at tage de nemmeste opgaver p&aring; listen f&oslash;rst, for at kunne krydse flere linjer af hurtigst muligt. Men hvis man g&oslash;r dette, s&aring; bliver de vigtige opgaver skubbet l&aelig;ngere og l&aelig;ngere v&aelig;k fra m&aring;llinjen, og ender som lav prioritet. Det er nemt at snyde sig selv til at tro, at man f&aring;r l&oslash;st en masse og f&aelig;rdiggjort meget, n&aring;r man krydser de nemme punkter af listen. Herunder har jeg skrevet 5 tips til at blive mere struktureret p&aring; jobbet, h&aring;ber de kan hj&aelig;lpe dig!&nbsp;</p>
ANNONCE
5 tips til at blive mere struktureret på jobbet
<p>1. L&oslash;s de sv&aelig;re opgaver f&oslash;rst</p> <p>S&oslash;rg for at det er de vigtigste opgaver der l&oslash;ses f&oslash;rst. Dette tip har hjulpet mig rigtig meget, og det giver efterf&oslash;lgende utrolig god energi at have l&oslash;st de sv&aelig;reste opgaver som de f&oslash;rste. Med f&aelig;rre forstyrrelser fra morgenstunden giver det god ro og fokus til at arbejde m&aring;lrettet og koncentreret. &nbsp;</p> <p>2. Skift arbejdsmilj&oslash;</p> <p>Nogle gange kan det v&aelig;re utroligt godt at skifte arbejdsmilj&oslash;. Det kan give et boost til produktiviteten, selvom det m&aring;ske er sidst p&aring; dagen. Skift plads fra skrivebordet derhjemme/p&aring; kontoret til en cafe eller et bibliotek. Det er utroligt at noget s&aring; simpelt kan g&oslash;re s&aring; stor en forskel. Nogle omgivelser kan p&aring;virke din produktivitet negativt, s&aring; det handler om at m&aelig;rke efter og reagere, n&aring;r det er tid til at skifte arbejdsmilj&oslash;. Det kan b&aring;de v&aelig;re i forhold til tid p&aring; dagen, eller m&aring;ske type af arbejdsopgave.</p> <p>3. Fokuser</p> <p>Pr&oslash;v ikke at tjekke din indbakke under arbejdet. Sluk for radio/tv og s&aelig;t din telefon p&aring; flyfunktion. Disse sm&aring; forstyrrelser fra omverdenen g&oslash;r ikke noget positivt for dit arbejde. De er kun med til at forstyrre dit fors&oslash;g p&aring; at strukturere og fokusere. Mange unders&oslash;gelser viser at multi-tasking forv&aelig;rrer din produktivitet. Hjernen er mest effektiv n&aring;r den kun skal fokusere p&aring; &eacute;n opgave. S&aring; hj&aelig;lp dig selv ved at fjerne de sm&aring; forstyrrende elementer omkring dig.</p> <p>4. Tag pauser</p> <p>Det er vigtigt at tage pauser, s&aring; man kan t&aelig;nke p&aring; noget helt andet. Jeg bruger en tur i fitness eller en g&aring;tur udenfor som en pause fra arbejdet. S&oslash;rg for at r&oslash;re dig og v&aelig;re aktiv s&aring; du kan f&aring; blodet rundt i kroppen og frisk luft til hjernen. Lige meget hvad, s&aring; m&aring; du ikke holde pause ved skrivebordet eller i samme rum som du arbejder. S&oslash;rg for at &aelig;ndre din placering og bev&aelig;g dig.</p> <p>5. &rdquo;Nej tak&rdquo;</p> <p>Har du gang i lidt for mange projekter? Er din arbejdsdag fuldt booket og n&aring;r du kun lige den n&aelig;ste deadline? Det er utroligt nemt bare at sige &rdquo;ja&rdquo; til nye opgaver og projekter. Det er nemmere end at sige &rdquo;nej&rdquo; &ndash; i hvert fald p&aring; den korte bane. Det er sp&aelig;ndende med nye opgaver, ingen bliver skuffet og nye projekter giver nye muligheder. Men der er kun 24 timer i d&oslash;gnet, og det kan vi ikke lave om p&aring;. Derfor er det vigtigt ogs&aring; at kunne sige &rdquo;nej tak&rdquo;&hellip; Den amerikanske iv&aelig;rks&aelig;tter, Derek Sivers, har f&oslash;lgende regel: <em>&rdquo;No &rdquo;yes&rdquo;. Either &rdquo;HELL YEAH!&rdquo; or &rdquo;no&rdquo;.&rdquo;</em></p> <p>Hvis han ikke er super begejstret for et projekt, siger han simpelthen &rdquo;nej&rdquo;. P&aring; den m&aring;de frig&oslash;re han tid til, at fokuserer p&aring; de projekter, som han virkelig er passioneret omkring (&rdquo;hell yeah&rdquo;). L&aelig;s mere her, og se hans lille video: <a href="https://sivers.org/hellyeah">https://sivers.org/hellyeah</a></p> <p>Jeg h&aring;ber at de 5 tips kan hj&aelig;lpe dig til en mere struktureret dag p&aring; jobbet. Hvis du har flere tips, s&aring; kommenter gerne herunder.&nbsp;</p>
ANNONCE
5 tips til at blive mere struktureret på jobbet
Del

Seneste nyt

Annonce