[Anmeldelse]: Sigurd fortæller om de græske guder

Sådan kommer man syngende til sin viden om græsk mytologi.

6 ud af 6 stjerner
Foto; Politikens Forlag - [Anmeldelse]: Sigurd fortæller om de græske guder Foto; Politikens Forlag

Hvornår er man egentlig gammel nok til at lære om græsk mytologi? To år, hvis man spørger Sigurd Barrett, som for nylig har udgivet børnebogen "Sigurd fortæller om de græske guder".

Og selvom den græske mytologi jo faktisk til tider er både drabelig, voldelig og på alle måder lige vild nok, så tror jeg faktisk, at han har ret.

Lillemanden og jeg har i hvert fald tilbragt de seneste mange aftener før sengetid i selskab med Sigurd Barrett og de græske guder. Vi har læst om Pandoras æske og alt det onde, der sammen med håbet, kan findes deri, og om hvordan mennesket og dyrene blev til i følge den græske mytologi. Og vi har hygget os! Der er blevet stillet spørgsmål omkring kykloper, om Zeus og mennesket og meget andet. Jeg har på den måde fået genopfrisket alle de ret gode fortællinger, som jeg kun vagt husker fra gymnasiets oldævl, og Lillemanden er blevet præsenteret for en helt ny verden, som han faktisk finder ret fascinerende, og som han har mange gode spørgsmål til til trods for, at han jo kun er fire år.

Med bogen følger også en CD med fortællingerne og sange. Den har vi valgt ikke at sætte i anlægget, fordi både Lillemanden og jeg (og det er ikke mig, der har smittet) faktisk altid skruer væk, når Sigurd Barrett kommer på skærmen. Men skrive en fængende historie på et godt og fængende sprog kan den mand altså. Vi nyder det og bliver begge to klogere, hvilket er mere end hvad man kan ønske sig af de fleste godnathistorier.

"Sigurd fortæller om de græske guder" er skrevet af Sigurd Barrett og udgivet af Politikens Forlag. Bogen anbefales til aldergruppen 2-100 år.

ANNONCE
Del