Aniston

[Anmeldelse]: Helens bog om børn & opdragelse

Tydelige voksne giver trygge børn.

6 ud af 6 stjerner

Der er to mennesker her i verden, som har lært mig at være forælder: Lillemanden og Helen Lyng Hansen. Og når førstnævnte har været svær at tyde, har nummer to altid været der for mig.

Netsundhedsplejerske Helen Lyng Hansen er nemlig sjældent utydelig i sit sprog. Hun er lige til at forstå og til at bruge i de situationer, hvor det er svært at være mor - og det er det jo nogle gange. Hun har fulgt mig i tykt og tyndt, og når jeg har syntes, morrollen var svær at blive klog på, så har hun altid haft et tip i ærmet, som har virket.

Derfor var jeg heller ikke i tvivl om, at jeg skulle læse Helens seneste skud på bogstammen: Helens bog om børn og opdragelse - Tydelige voksne giver trygge børn. Og jeg synes, den er ekstra relevant netop nu, fordi et 4-årigt barn faktisk ofte kan være svært at forstå. Det kan være vanskeligt at forblive gode venner i mere en fem minutter, og det er i det hele taget en udfordring at være mor til en dreng i trodsalderen.

Men jeg har læst "Helens bog om børn og opdragelse", og jeg har taget hendes budskaber til mig. Og undervejs er det faktisk blevet meget nemmere at være mor til et barn i trodsalderen. Jeg har afprøvet Helens metoder i de situationer, hvor det hele ellers er endt i en stor konflikt, og hvor både mor og barn er endt med at være kede af det. Og ved du hvad? Det har faktisk virket! Lillemanden og jeg har, stort set (ja, jeg skal jo heller ikke gøre det mere lyserødt end som så), haft en hel måned uden konflikter! Vi har diskuteret, og vi har afprøvet hinandens grænser, men det er faktisk ikke på et eneste tidspunkt endt i hat og briller, som det ellers tidligere ganske ofte har gjort.

Helen argumenterer for, at vi skal respektere hinanden, og at vi forældre jo rent faktisk ikke altid har ret. Det er ikke altid vores plan, tingene skal køre efter. For hvorfor skulle det egentlig det? Og jeg kan rigtig godt lide hendes tanke. Jeg har blot bare ikke tænkt over det før - eller handlet på det for den sags skyld - hvilket jo er besynderligt i en tid, hvor "børn skal ses, ikke høres" jo forlængst burde være passé.

Anyways, jeg har lyttet til Helen, og jeg har lyttet til Lillemanden, og det har givet pote og en noget sjovere og rarere hverdag for os begge. Det har givet lidt mere selvtillid i Lillemanden, og det har givet mig nogle værktøjer, som jeg fortsat arbejder med, og som bliver en mere og mere integreret del af min rolle som mor.

Helen Lyng Hansens bøger henvender sig i øvrigt til forældre med børn i alderen 0 til 6 år. Og jeg vil personligt savne Helens guidende hånd, når vi ryger ud af målgruppen om blot et par år.

"Helens bog om børn og opdragelse - Tydelige voksne giver trygge børn" er skrevet af Helen Lyng Hansen og udgivet af Gads Forlag.

ANNONCE