Virale

25 års kokainmisbrug: Da kroppen begyndte at sige fra

Hans næse tog så meget skade, at dele af den faldt af.

Wicki Oppendieck
Af Wicki Oppendieck 5. maj 2026

Vi taler tit om “dårlige vaner”, som om det handler om at spise lidt for mange croissanter eller doomscrolle kl. 23.47. Men nogle vaner er ikke bare dårlige – de er destruktive på en måde, der ikke kan pakkes ind i selvforkælelse og “jeg fortjener det lige i dag”.

Og så er der historier som den her.

En mand brugte 25 år på kokain. Ikke sådan lidt weekend-eksperimenterende. Vi taler flere hundrede pund om ugen. Hver uge. I årevis. Den slags forbrug, hvor kroppen til sidst ikke bare hvisker, men skriger.

Hans wake-up call? Den kom ikke som en stille erkendelse i spejlet en mandag morgen. Den kom, da hans næse begyndte at… falde fra hinanden.

Ja. Falde. Fra. Hinanden.

Han beskrev senere – blandt andet i et interview med Manchester Evening News – hvordan der simpelthen kom “klumper af kød” ud, når han pudsede næse. En sætning, der alene burde være nok til at få de fleste til at genoverveje hele deres liv.

Men afhængighed er ikke logisk. Den er stædig, irrationel og komplet ligeglad med, hvor ulækkert eller smertefuldt det bliver.

Når kroppen betaler regningen

Kokain og næser er en notorisk dårlig kombination. Stoffet trækker blodkarrene sammen, hvilket betyder mindre blod – og dermed mindre ilt – til vævet. Over tid begynder det ganske enkelt at dø.

Resultatet? Det, man i ret uromantiske termer kalder “coke nose”. En næse, der kollapser, mister form, og i værste fald opløses indefra.

Det lyder dramatisk. Det er det også.

I hans tilfælde var skaden så voldsom, at lægerne på et tidspunkt ikke engang kunne afgøre, om der også var kræft involveret. Næsen var simpelthen for ødelagt til at give et klart svar. Det er niveauet.

Og alligevel fortsatte han.

Det er måske det mest skræmmende ved hele historien. Ikke bare hvad stoffer gør ved kroppen, men hvad de gør ved viljen. Fornuften. Grænsen.

“Funktionel misbruger” – den farligste titel, man kan give sig selv

Der er noget næsten ironisk over begrebet “funktionel misbruger”. Som om det er en slags badge of honor. “Se mig, jeg kan godt have et job og stadig være afhængig.”

Han arbejdede. Tjente penge. Startede endda virksomheder. Udefra lignede det måske kontrol.

Indefra? Kaos.

Alle pengene røg direkte videre til næste fix. Op til 1.000 pund om ugen. Forestil dig lige, hvad de penge ellers kunne være blevet til: rejser, investeringer, ro i maven. Eller bare… en næse, der stadig fungerede.

Men afhængighed er ikke interesseret i dine fremtidsplaner. Den vil bare have mere.

Det øjeblik, hvor illusionen krakelerer

Det mest brutale citat fra hans historie er egentlig ikke det med kødet.

Det er erkendelsen bagefter:
“Det er først, når du stopper, at du kan se det.”

Av.

For det er jo ikke kun en historie om stoffer. Det er en historie om alt det, vi mennesker kan bilde os selv ind, mens vi står midt i noget, der tydeligvis ikke fungerer.

Dårlige forhold. Stressede jobs. Usunde mønstre. Vi kan alle sammen være imponerende gode til at ignorere vores egen virkelighed – lige indtil kroppen eller livet tvinger os til at kigge.

Frihed føles anderledes, når man har været fanget

Han blev clean i 2018.

Og beskrev det som at blive løsladt fra en fængselsdom.

Det er måske den mest præcise metafor. For afhængighed føles ikke som frihed. Det føles som noget, du er nødt til. Noget, der styrer dig.

Så ja, det her er en ekstrem historie. De færreste af os er i nærheden af den slags misbrug.

Men pointen lander alligevel et sted, der er ret genkendeligt:

Hvis din krop begynder at hviske (eller råbe), så lyt.
Hvis noget i dit liv langsomt nedbryder dig – fysisk eller mentalt – så er det ikke “bare sådan det er”.

Og måske vigtigst af alt:
Man behøver ikke vente, til noget bogstaveligt talt falder af, før man tager sig selv alvorligt.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.