September Salon - en anderledes bæredygtig shoppingoplevelse



14. februar, 2017 - kl. 22:42
Forfatter: Conni Lagergreen Schmidt


Synes godt om Aniston.dk

Del artiklen

En af de utroligt smukke skjortekjoler fra September Salons forårs- og sommerkollektion.


Der var engang, hvor man blot gik ind i en butik, fik vejledning, købte det, man havde behov for, og gik ud igen. Et indkøb og en indkøbsoplevelse rigere - hvis servicen ellers var bare tilnærmelsesvist okay.

Så kom onlineshopping, og der blev længere mellem den gode rådgivning og den særlige indkøbsoplevelse. 

Begge dele har sin charme, bevares! Og jeg er lige så god til at shoppe online, som jeg er i fysiske butikker. Chancen for, at jeg køber en del mere, når jeg kan mærke varen, bedømme kvaliteten og får den særlige indkøbsoplevelse er dog i gennemsnit større.

Forleden havde denne særlige dame spurgt mig, om jeg ikke ville være del af en helt anderledes og ganske særlig shoppingoplevelse.

Hun havde prøvet det før, og jeg havde hørt fra andre, at det var en yderst behagelig måde at shoppe på, så jeg rev en aften ud af kalenderen for at prøve at shoppe på en helt anden måde. En både bæredygtig og personlig måde og en måde, som faktisk kun byder sig to gange om året, og hvor man kan sidde ned og drikke bobler eller kaffe gennem en stor del af seancen.

Aftenen blev nemlig tilbragt i selskab med September Salon, som har skabt en helt ny måde at tænke mode og forbrug på.

Istedet for at byde indenfor i en butik eller en webshop året rundt, så inviterer September Salon nemlig til seatings eller saloner i bedste 30'er stil og kun to gange om året.

Det eneste, det kræver for at deltage, er, at man skriver sig op til at få en invitation og melder sig til en seating.

Dernæst får man en invitation (hvis der er plads), og man får et sæde ved fremvisningen af sæsonens kollektion sammen med rundt regnet 24 andre.

Disse seatings er den eneste mulighed for at se og opleve og købe en del af kollektionen fra September Salon. Der er altså ingen smutveje, forhandlere eller lagersalg, som man kan købe på.

September Salon laver nemlig hvert enkelt stykke tøj efter bestilling fra en af salon-aftnerne. Det vil sige, at de syr det, der er bestilt, og ikke så meget som en lille charmeklud mere.

Det er en meget bæredygtig tanke, som man godt kan savne hos flere mærker, når man vandrer rundt mellem bugnende udsalgsstativer i en butik, hvor halvdelen af tøjet, der har kostet miljøet en hel del, ligger på gulvet og nok aldrig kommer til at blive elsket af en glad og tilfreds kunde.

At tøjet bliver syet særligt til hver enkelt kunde er dog ikke den eneste bæredygtige tanke, der ligger bag September Salon.

Trine og Mette, der står bag September Salon, sørger nemlig også for at købe stofrester fra de store modehuse (bl.a. Chloé og Liberty London), når de bruger tiden mellem kollektionerne på at køre rundt i Italien for at finde de helt rigtige stoffer og kvaliteter til den kommende kollektion.

One brand's trash is another brand's treasure, og på den måde bliver stofresterne til en ny September Salon-kollektion af eksklusive materialer, som ellers måske bare var endt med at samle støv til evig tid.

Seatingen foregår sådan, at man får præsenteret kollektionen med priser og kvaliteter og farver af Trine og Mette, som fortæller historien bag hver enkelt style. Der er cirka 15 styles, så det tager ikke lang tid. 

Dernæst kan man føle, røre, prøve de forskellige størrelser og bytte lidt med sidemanden, som også gerne vil prøve den strik, du står med, mens du måske gerne vil prøve skjorten, som hun har liggende i sin købebunke. Og man kan måske oven i købet snige en kompliment til hende, der står ved siden af ind, fordi blusen klæder hende en del bedre end den gjorde, da man selv prøvede den. På den måde kan en salon-aften ende med at blive en ganske social og hyggelig seance.

Undervejs kan du spise kage og drikke kaffe og sludre med de andre deltagere. Kigge i spejle og prøve lidt mere.

Når du så har besluttet dig for de dele, som du evt. gerne vil købe, så bestiller du dette og betaler 50 pct. på aftenen. 

Hernæst venter du i cirka otte uger på, at dit nye skræddersyede tøj bliver leveret fra Italien, og når det gør, så betaler du de resterende 50 pct.

På den måde er September Salon slow fashion på den fine måde. Det er bæredygtigt, utroligt hyggeligt (og en anelse kalorierigt, fordi kagerne er så gode) og bare ret fint.  

Desuden er tøjet ikke dyrere end almindeligt kvalitetstøj, som man kan købe i enhver butik. Man får bare et stykke tøj, som ikke er masseproduceret, og som har en ganske særlig historie og en lang levetid pga. både kvalitet og de klassiske snit, som er kendetegnende for September Salon.

Hvor meget fik jeg så shoppet på aftnen, tænker du? Faktisk ikke noget - denne gang. Desværre ligger jeg ofte mellem størrelser, hvilket gjorde det lidt svært med netop de bukser, som jeg havde udset mig, så jeg valgte den ultra-bæredygtige shoppe-oplevelse og gik tomhændet derfra.

Det er dog ikke sidste gang, jeg deltager i en af de lækre saloner. Og næste gang må jeg bare spise lidt ekstra kager på forhånd, så jeg kan fylde taljen ud i de bukser, som sad så god på numsen ... 


Nysgerrig på September Salon? Så må du nok desværre vente et halvt års tid med at opleve det. Men du kan tjekke konceptet ud på September Salons hjemmeside.

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Conni Lagergreen SchmidtFølg på:Instagram

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om aniston.dkDel artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen