Verden
“Whites Only” og “Colored Only” skilte på skolefontæner
Man skulle tro, vi var kommet lidt længere end skilte med “Whites Only” i 2025.
I Georgia, USA, blev forældre rasende, da deres børn kom hjem fra skole og fortalte, at sådan nogle skilte pludselig var dukket op – over vandfontæner og i kantinen på Honey Creek Elementary School.
Ja, du læste rigtigt. Ikke i 1960. I dag.
Hvordan gik det så galt?
Ifølge skolens ledelse var skiltene en del af en lærer’s forsøg på at undervise om Ruby Bridges – den første sorte elev, der integrerede en hvid skole i Sydstaterne i 1960.
Problemet?
- Skiltene var ikke en del af de godkendte undervisningsmaterialer.
- Ingen i skolens administration havde sagt god for idéen.
- Og vigtigst: Ingen havde tænkt over, hvad det ville gøre ved børnene at blive mødt af racistiske skilte uden kontekst.
Læs også:
Børnene var knuste
10-årige Kingston, en af eleverne, sagde til pressen:
“Jeg syntes, det var racistisk. Ingen skal føle, at de ikke hører til, fordi de har en bestemt hudfarve.”
Og helt ærligt? Når et barn på 10 kan se problemet, burde de voksne også kunne.
En anden forælder sagde, at historiske lektioner skal undervises uden at påføre børn traumer.
Hvilket virker som noget, der burde være på side ét i en lærervejledning.
Skolens (meget hurtige) damage control
Skolens rektor udsendte hurtigt et brev til forældrene:
- Læreren havde ikke fulgt de godkendte lektionsplaner.
- Ledelsen mener ikke, der var nogen ond vilje.
- Men: Det her “matcher ikke vores forventninger til undervisning.”
Superintendenten for distriktet, Shirley Chesser, gentog på et offentligt møde, at handlingen ikke var en prank, men stadig helt uacceptabel.
Der blev omgående iværksat en undersøgelse, og samtaler blev holdt med berørte elever og forældre.
NAACP: “Dette handler om, hvem vi vælger at være som samfund”
Den lokale NAACP-afdeling (borgerrettighedsorganisationen) var ikke sen til at reagere:
“Der er ingen plads til racisme, had eller uvidenhed i vores skoler – eller nogen offentlige steder,” lød deres statement.
De kræver nu:
- Ansvar for de involverede.
- Anti-racisme træning for personale og elever.
- Seriøse, vedvarende initiativer for at sikre, at noget lignende aldrig sker igen.
For som de skriver:
“Det her handler ikke kun om én skole. Det handler om, hvem vi vælger at være som samfund.”
Konklusion: Intentioner betyder noget – men konsekvenser betyder mere
Det er muligt, at læreren ville gøre en pointe om historisk racisme.
Men når metoden får børn til at føle sig mindre værd – selv for bare et øjeblik – så er det ikke bare dårlig dømmekraft.
Det er noget, vi som samfund skal tage meget alvorligt.
Fordi ja, vi skal undervise om fortidens uretfærdigheder.
Men vi skal aldrig genskabe dem i forsøget på at lære.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: