Verden

White House sælger adgang til Melania og påskeæg for 200.000 dollars

Påskeæg, branding og brunch med Melania Trump? Velkommen til USA, hvor selv børneevents nu har VIP-pakker og naming rights

White House sælger adgang til Melania og påskeæg for 200.000 dollars
Foto: Joyce N. Boghosian, Public domain, via Wikimedia Commons

Du ved, det hele er lidt skævt, når et børneevent i Det Hvide Hus kommer med et “pitch deck” og sponsorpakker, hvor den dyreste tier inkluderer en brunch med Melania Trump, en kæmpe stand på plænen og mulighed for at give navn til… ja, et stykke af haven?

Velkommen til The White House Easter Egg Roll 2025 – corporate edition.

Påskeæg med side af PR

Eventet – en traditionsrig familiedag, hvor ungerne ruller æg rundt på plænen foran Det Hvide Hus – bliver nu tilbudt til virksomheder som en form for branding-mulighed i verdens mest eksklusive påskecamp.

Og for 200.000 dollars får du ikke bare lov til at kigge på æg. Du får også:

  • 4 billetter til brunch med Melania Trump (fordi… why not?)
  • En 900 kvadratfod standplads – nok til at bygge dit eget pop-up fitnesscenter
  • Branded snacks eller souvenirs – gæt på, at det bliver chokoladeæg med logo
  • Navnerettigheder til en del af eventet – “Velkommen til Pampers Playland™”
  • Shoutouts på sociale medier – og det hele afsluttes med muligheden for at “engage with the White House Press Corps on the South Lawn”. Say cheese, Elon!

Men hey, det er ikke korruption… bare lidt marketing med påskehat

Ikke overraskende er der kritik. Flere etik-eksperter kalder det her for “absurdt” og “noget, der burde være blevet flået i stykker på 30 sekunder”. Forståeligt nok. Når staten begynder at ligne et stadion med sponsorer overalt, bliver det svært at skelne mellem regeringsarbejde og reklame.

Etikjuristen Donald Sherman siger det kort: “Det her ligner, at man betaler for adgang og promovering direkte fra Det Hvide Hus.” Ikke præcis, hvad Founding Fathers havde i tankerne, da de skrev forfatningen. Eller da de malede æg, for den sags skyld.

Men hvem betaler for påskeeventet?

Ingen skattekroner – bare rolig. Det hele bliver finansieret af private midler og afholdes af White House Historical Association, en non-profit i samarbejde med National Park Service. Lottery-billetterne til familierne er stadig gratis, og overskuddet går tilbage til foreningen.

Og ja, The American Egg Board er som altid med og donerer tusindvis af æg og lidt mønt. Fordi selvfølgelig gør de det. America runs on eggs.

Når påsken bliver en PR-maskine

Det her er et fascinerende billede på, hvordan selv de mest traditionsrige og tilsyneladende uskyldige events i USA kan blive omdannet til corporate showroom. Påsken i Det Hvide Hus handler tilsyneladende ikke længere bare om æg og glade børn – men også om, hvem der har råd til brunch med Melania og logoer i græsset.

Så næste år? Måske ser vi Elon Musk i bunny ears, der serverer branded påskeslik og live-streamer fra Tesla’s påskezone. Intet overrasker mere.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.