Gaming

Vidste du hvorfor skjulte beskeder i spil og film kaldes ‘Easter eggs’

Der er chokoladeæg, og så er der de digitale af slagsen – skjulte beskeder og hemmelige referencer i spil og film. Men hvorfor kalder vi dem egentlig ‘Easter eggs’? Det hele startede med én nørdet programmør og et rasende spilselskab.

Vidste du hvorfor skjulte beskeder i spil og film kaldes ‘Easter eggs’
Foto: Pexels
Kathrine Frich
Af Kathrine Frich 21. april 2025

Hvis du har set Pixar, spillet GTA eller nørdet Marvel post-credit scenes, har du helt sikkert spottet en Easter egg før. Men vidste du, at det første “æg” blev lagt i et spil fra 1980 – af en programmør, der bare gerne ville have sit navn med?

Velkommen til Adventure på Atari 2600. Et pixeleret fantasyspil, hvor helten var en firkant og fjenderne var dragelignende… ænder?
Men ét sted i spillet – dybt inde i et skjult rum – kunne man finde en besked: “Created by Warren Robinett.”

Det hemmelige æg, Atari ville fjerne

Robinett var en af udviklerne på Adventure, og han havde fået nok af ikke at blive krediteret. Dengang var det nemlig kutyme, at ingen udviklere fik navn på deres spil – Atari ville have spillerne til at tro, det hele var skabt af ét stort brand, ikke mennesker.

Så Robinett snigede sin besked ind. Og så gik han sin vej.

Først da en ung spiller fandt den hemmelige besked og skrev til Atari, opdagede ledelsen det. Og de var rasende. De ville trække spillet tilbage – men opdagede, at det ville blive alt for dyrt.

En ny tradition blev født

Ind kom Steve Wright, softwarechef hos Atari, og sagde: Vent lige lidt… det her er jo fedt.

“Det er som en skattejagt. Vi kalder det for ‘Easter eggs’ – skjulte overraskelser, som spillerne selv skal finde.”

Og sådan blev navnet født: Ligesom børn løber rundt og leder efter æg i haven til påske, kunne spillere nu lede efter hemmelige beskeder, referencer og skjulte elementer i deres spil.

Fra Atari til Ready Player One

Begrebet har levet videre og trives som aldrig før. I dag er Easter eggs en fast del af både film, serier, computerspil og bøger. Pixar laver det konstant. Marvel smider dem ind i eftertekster. GTA har fyldt deres verdener med så mange hemmeligheder, at Reddit stadig ikke har fundet dem alle.

Og så er der Ready Player One – romanen fra 2011 (og senere filmen fra 2018), som faktisk bygger hele sin plotstruktur op omkring jagten på en digital Easter egg. Det hele ender med – du gættede det – at hovedpersonen finder Robinett’s originale skjulte rum i Adventure.

Full circle moment? You bet.

Så næste gang du spotter en lille reference i en film, et mærkeligt objekt i et spil eller en joke i rulleteksten…

…så ved du, hvem du skal takke:
Warren Robinett, Atari og én pissed off programmør, der ville have sit navn på sit værk.

Det startede som digital hævn. I dag er det popkulturens mest elskede skjulte detalje.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.