Pressemeddelelse
Snart kan du cykle over Danmarks længste bro – midt i København
København planlægger at bygge Danmarks længste cykelbro – en 460 meter lang lavbro mellem Langelinie og Refshaleøen. Broen bliver et vigtigt bindeled til den kommende bydel Lynetteholm og skal stå klar i 2033. Med plads til både cyklister og skibe skal broen være en grøn genvej i fremtidens København.
København drømmer stort – og nu er en af byens mest visionære cykelsatsninger kommet et kæmpe skridt tættere på virkelighed: en 460 meter lang cykelbro, der skal forbinde Langelinie og Refshaleøen.
Planerne om en ny superbro for cyklister er første konkrete udspil fra den historiske aftale om byudvikling og infrastruktur mellem staten og Københavns Kommune. I juni skal politikerne beslutte, hvilken løsning der skal arbejdes videre med frem mod budgetforhandlingerne i 2026.
Et nyt ikon for cykelbyen
Broen, der bliver Danmarks længste af sin slags, er tænkt som en lavbro med et 60 meter bredt åbningsfag – nok til at krydstogtskibe og militærfartøjer kan komme igennem. Mindre både, som havnebusser, kan smutte under den med en frihøjde på 6,63 meter.
Og det stopper ikke her: Der arbejdes med fleksible løsninger, som kan give endnu flere muligheder for skibstrafikken – uden at gå på kompromis med de tohjulede.
Læs også:
En bro til fremtidens København
Cykelbroen skal spille en nøglerolle i udviklingen af Østhavnen og Lynetteholm – fremtidens bydel, der skal huse op mod 80.000 beboere og 45.000 arbejdspladser. Når det hele står klart efter 2070, vil broen binde nye og gamle kvarterer sammen – hurtigt, grønt og effektivt.
Prisen for visionen? 660 millioner kroner i anlæg og 430 millioner til drift og vedligehold over de næste 100 år. Kommunen håber på støtte fra statens cykelpulje – og resten skal findes i det kommende budgetarbejde.
Klar til hjul i 2033
Hvis alt går efter planen, kan københavnerne træde i pedalerne over den nye bro allerede i 2033. Det bliver ikke kun en genvej – men en gamechanger for den grønne mobilitet i hovedstaden.
Kort sagt: København er klar til at bygge mere end bare en bro. Det er en investering i hverdagens bevægelse, fremtidens infrastruktur – og i byens hjerte, hvor cyklen stadig er kongen af gaden.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: