Mad

Sixpackens vilde historie: Opfundet til den hjemmegående husmor

Vi tager det for givet i dag at kune gå i supermarkedet og gribe en sixpack.

Sixpackens vilde historie: Opfundet til den hjemmegående husmor
Foto: Pexels

Men hvorfor lige seks? Hvorfor ikke fire, otte eller en heroisk tolvpakke?

Det viser sig, at svaret er både praktisk og historisk, og måske en smule sexistisk.

Fra fadøl til hjemmebajer

Tilbage i 1930’erne blev øl primært drukket på barer og pubber.

Ingen tænkte over at slæbe øl hjem, for det var et ritual at gå ud og nyde den kolde gyldne drik fra en fadølshanen.

Men så skete noget revolutionerende: elektriske køleskabe begyndte at vinde indpas i private hjem.

Pludselig kunne folk opbevare deres egne kolde øl – og bryggerierne skulle nu finde en smart måde at få flere bajere hjem i forbrugernes hænder.

En gave til hjemmegående husmødre

Historien lyder, at sixpacken blev skabt, fordi den var nem at bære for hjemmegående husmødre. Ja, du læste rigtigt.

Dengang var det oftest kvinder, der stod for indkøbene, og seks flasker var lige præcis det antal, de praktisk kunne slæbe hjem uden at brokke sig (for meget).

Samtidig passede en sixpack perfekt i de nye køleskabe, som begyndte at erstatte de gammeldags isbokse i hjemmene.

En kold øl var nu kun en armslængde væk, og det var en gamechanger for ølkulturen.

En industri-standard fødes

Uanset hvem der først fandt på idéen – Jax Brewing Company fra Florida eller Falstaff Brewing Corporation fra Missouri – så blev sixpacken hurtigt standarden i ølindustrien.

I 1940’erne begyndte de store bryggerier at kopiere idéen, og snart fulgte sodavandsproducenterne efter.

Så næste gang du griber en sixpack, kan du sende en tanke til en husmor fra 1930’erne, der uforvarende satte en øltrend i gang.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.