Samfund

Populær kinesisk webshop beskyldes for manipulation – men danskerne elsker den alligevel

Ifølge en klage fra Forbrugerrådet Tænk bruger webshoppen psykologiske tricks til at få dig til at købe mere – og skjuler vigtig information om produkterne. Alligevel kan danskerne ikke få nok.

Populær kinesisk webshop beskyldes for manipulation – men danskerne elsker den alligevel
Foto: Pexels
Malene Kristiansen
Af Malene Kristiansen 6. juni 2025

Temu har på rekordtid indtaget danskernes hjerter (og digitale indkøbskurve) med superlave priser og et gigantisk udvalg. Men bag de farverige tilbud og blinkende rabatter gemmer der sig ifølge eksperter en mørkere side.

Fanget i shopping-fælden?

Flere europæiske forbrugerorganisationer – herunder Forbrugerrådet Tænk – har indgivet en officiel klage over Temu for at bruge manipulerende design og “dark patterns”, der skal få os til at købe mere, hurtigere og dyrere. Altså ikke bare fristende tilbud, men psykologisk finpudsede fælder, der spiller på vores impulser og FOMO.

Og ja – det virker. Temu er allerede den næstmest brugte webshop i Danmark, kun overgået af Zalando.

Mangel på gennemsigtighed

En anden alvorlig anke mod platformen er manglen på information: Hvem producerer egentlig de produkter, vi klikker hjem fra Kina for en flad 20’er? I mange tilfælde er der ikke angivet ordentlig kontaktinformation på producenterne – hvilket både er i strid med EU-regler og kan gøre det svært at få styr på produktkvalitet og ansvar, hvis noget går galt.

Minister: Drop Temu

Miljøminister Magnus Heunicke er blandt dem, der har været ude og advare direkte mod platformen og opfordrer forbrugerne til at tænke sig om, inden de handler.

Men danskerne lader sig ikke skræmme. Fristelsen ved at få solbriller, køkkengrej og mobilcovers til spotpris – med gratis fragt og rabat på rabatten – er åbenbart stærkere end ønsket om regulering og gennemsigtighed.

Fristende, men farligt?

Temu nægter selv at have overtrådt nogen regler, men sagen viser, hvor hurtigt en platform kan vokse sig kæmpe stor – og hvor svært det kan være for lovgivning og forbrugerbeskyttelse at følge med.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.