Verden

Meghan Markle bryder tavsheden om Trumps nye tariffer: “Alle vores produkter er lavet i USA”

Samtidig med at Donald Trump rullede nye globale toldsatser ud, lancerede Meghan Markle sit længe ventede livsstilsbrand As Ever.

Meghan Markle bryder tavsheden om Trumps nye tariffer: “Alle vores produkter er lavet i USA”
Foto: Genevieve derivative work: Firebrace, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Meghan Markle kommenterer for første gang på, om de økonomiske ændringer i USA vil få betydning for hendes nye forretning.

Toldmur og teblandinger

Onsdag i sidste uge landede både Trumps handelspolitik og Meghans småkagemix. Den tidligere præsident introducerede nye tariffer mod omkring 60 lande, som ifølge Det Hvide Hus er blandt de værste i forhold til at begrænse amerikansk eksport gennem høje afgifter eller handelsbarrierer.

Blandt de ramte lande er EU, Kina, Japan, Vietnam, Sydafrika og flere andre. Fra lørdag trådte en 10 procents importafgift i kraft på en lang række varer, mens en særskilt told på 25 procent på biler allerede blev indført torsdag.

25-årig officer skriver historie: Første kvinde til at gennemføre militærets Ranger-konkurrence

Læs også: 25-årig officer skriver historie: Første kvinde til at gennemføre militærets Ranger-konkurrence

Meghan: “Vores produkter bliver foreløbigt ikke ramt”

I et nyt interview med Fortune Magazine understreger Meghan Markle, at hendes brand i øjeblikket står uden for toldstormen.

“Alle vores produkter er i øjeblikket produceret i USA,” siger hun.

Men hun forholder sig alligevel til de økonomiske udfordringer og potentialet for højere priser i fremtiden. For hende handler As Ever om at tilbyde noget, der føles eksklusivt, uden at være utilgængeligt.

“Jeg er meget taknemmelig for, at en del af idéen bag brandet var at skabe produkter, der ser mere prestige-agtige ud, men som samtidig er tilgængelige og overkommelige,” forklarer hun.

Små glæder i usikre tider

Med udmeldingen placerer Meghan sit brand som en slags luksus-light, designet til forbrugere, der gerne vil forkæle sig selv – også selvom økonomien strammer til.

“Jeg tror, at selv i tider med recession har folk stadig behov for de små glæder i hverdagen. Ting, der kan bringe dem glæde,” siger hun.

Det er netop dét, As Ever forsøger at levere: velduftende teblandinger, blomstersprøjt til morgenmaden, og marmelade i gaveglas.

Udsolgt på 30 minutter

Brandets første kollektion blev revet væk kort tid efter lanceringen. Produkterne – herunder honning med vokskage, småkageblandinger og urtete i flere varianter – blev udsolgt på under en halv time.

As Ever sender i første omgang kun til amerikanske kunder, men Meghan har allerede meldt ud, at der er planer om at udvide internationalt. Hvornår – og om – toldpolitikken får indflydelse på det, vil tiden vise.

Et brand bygget på stemning

Selvom konceptet har fået ros fra fans og livsstilsentusiaster, er der også blevet trukket paralleller til Gwyneth Paltrows Goop-univers. Kritiske røster har kaldt det en luksus, der er pakket pænt ind, men dybest set er lig med “feel good for de få”.

Meghan lader dog ikke til at lade sig påvirke af støjen. Hun fremstår bevidst om, at timing, tone og tilgængelighed er alt, når man forsøger at bygge et brand, der både vil noget æstetisk og økonomisk fornuftigt.

Love letters from the 1800s? Ja tak

Læs også: Love letters from the 1800s? Ja tak

1 milliard dollars forsvundet fra Elon Musks “effektiviserings”-projekt

Læs også: 1 milliard dollars forsvundet fra Elon Musks “effektiviserings”-projekt