Oscar, Atlas og Otto – Hvorfor lyder alle drengebabyer pludselig som karakterer fra en vintage feel-good film?
Af [Dit Navn]
Har du været til barnedåb i år? Så er der en god chance for, at præsten enten døbte en lille Oscar, en sød Otto eller måske endda en modig lille Atlas (jeps, det er ikke længere kun navnet på en globus). Der er sket noget med vores drengenavne her i landet – som om hele Danmark kollektivt har fået en retro-hipster-tone i stemmen og er gået på jagt efter noget, der både føles nyt, men også lidt… velkendt?
Navnet på din søn kunne lige så godt være navnet på din farfar – eller en upcoming TikTok-stjerne. Og nu har tal fra både Danmarks Statistik og diverse babyfora bekræftet det: Vi er officielt gået fra Mads til Max, fra Frederik til Felix, og fra klassisk-kedeligt til cool-koncentreret.
Så hvad sker der egentlig?
Hvorfor taler alle om drengenavne lige nu?
Jo, der er kommet nye navnetal for 2024, og det sender hvert år myriader af nybagte (og kommende) forældre direkte i Google-search-mode: “Unikke drengenavne”, “Nordiske drengenavne”, “Skal vi kalde ham Elmer?!”. Hvert år er det en lille kulturel afsløring – ligesom når man ser, hvilken kjole der pludselig dominerer gadebilledet eller hvilken realitybabe alle får fillers som.
I årets top 5 har vi blandt andet Oscar, William, Carl, Malthe og Alfred – med Atlas som årets højdespringer (han sprang, meget symbolsk, hele 33 pladser op!). Kort sagt: gamle navne er tilbage. Og hvis de slutter på en vokal? Endnu bedre. Otto, Hugo, Theo og Viggo er blevet hottere end nogensinde – hvilket ironisk nok lyder som et boyband fra 1938.
Er det traditionelt – eller bare trendy?
Navnetrends afspejler – sjovt nok – ofte, hvad vi savner i tiden. I en verden, hvor alting føles lidt for digitalt, flygtigt og tiktok-agtigt, vælger vi navne, der lyder som noget, du kunne finde i et gulnet fotoalbum. Carl, Gustav og Alfred har nemlig den dér “hyggelige Morten Korch-vibe”, der næsten dufter af brun sovs og sikkerhed.
Men det er ikke kun nostalgi. Der er også noget med æstetikken: Navnene er korte, internationalt anvendelige (en “Theo” ville klare sig ret godt i både Nice og Nørrebro), og så er der en ny kærlighed for drengenavne, der lyder bløde og små poetiske ud. Vokaler er det nye sort – eller okay, det nye Lasse.
Det overraskede mig (og min venindes kæreste)
En veninde fortalte mig for nylig, at de i flere måneder har haft en navneliste hængende på køleskabet. Da de så endelig skulle vælge, blev det… Otto. Ikke fordi det var det navn de havde drøftet mest, men fordi hendes kæreste – midt mellem rugbrød og remoulade – pludselig pegede på det og sagde: “Det der føles bare rigtigt i maven.” Og det er måske det hele navneuniverset handler om? En fornemmelse. En stemning. Og let desperation over, at baby Bastian skal have sit navn inden bådnavngivningsblanketten skal afleveres mandag morgen.
Er det noget, man selv gider?
Måske. Hvis du er gravid og stirrer tomt på listen over forslag fra svigermor (el. endnu værre: Partneren stædigt foreslår “Leonardo” pga. DiCaprio), så kan det være en trøst at vide, at du ikke er alene. Tusindvis af danskere vader i det samme navnemylder, hvor moderne sjæl gerne vil møde klassisk charme.
Men måske handler det bare om at finde et navn, du kan råbe ud over en legeplads uden at skamme dig. Og som man korte 10 år senere ikke forbander for evigt (hej, børn født i 2006, der hedder Brutus og Nike…).
Lige nu hedder drengebabyerne altså noget, der både kunne være navnet på din yndlingsonkel fra 60’erne og på en TikTok-kunstner med over 200K følgere og et helt særligt take på surdejsbagning.
Og hvem ved – måske bliver det snart tid til, at Frank, Knud og Børge også gør comeback. (Okay, måske ikke Børge. Men hvem er jeg at dømme?)
Så indtil næste navnemåling tikker ind, kan vi bare stå hér og nyde, at Danmark i det mindste stadig forsøger sig med lidt kreativitet, når det kommer til det mest personlige, vi har: Et navn, som skal føles som en krammer og et nik til fremtiden på én gang.
Nu skal jeg bare lige overtale min kæreste til, at “Elio” ikke lyder for meget som et mobilt elfirma.
… Men altså, det ER jo ret sødt.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: