“Er Magnus Landin på vej videre? Håndboldstjernen, kontraktudløbet og det store spørgsmålstegn”
Af: [Navn på skribent]
Okay, lad os lige tage et øjeblik til at tale om en af Danmarks mest profilerede (og måske mest underspillede) håndboldspillere: Magnus Landin. Han er ikke bare “Lasse Landins lillebror”, han er en erfaren Champions League-profil, verdensmester og venstre fløj med en kappe af cool overblik og præcise træffere på de største scener. Men nu svirrer et større spørgsmål end “Hvem vinder EM?” i håndbold-Danmark: Hvad skal der ske med Magnus efter 2026?
Ja, du læste rigtigt. Hans kontrakt med tyske THW Kiel, en af de mest traditionsrige klubber i Europa, udløber om mindre end to år – og rygterne er allerede begyndt at boble lige så stille som en undertrykt håndboldfan, der har set et skævt dommerkald.
Hvad går det egentlig ud på?
Magnus Landin, 30 år, professionel fløjspiller og verdensmester to gange med det danske landshold, har spillet for THW Kiel siden 2018. Han har vundet det hele: Bundesligaen, Champions League, pokalturneringer – let’s just say, at hans pokalskab nok har brug for en udvidelse. Men selv de mest glamorøse håndboldkarrierer begynder at flirte med forandringer, når kalenderen siger “slut 20’erne”, og kroppen har præsteret på topplan i et helt årti.
Og nu? Hans kontrakt løber indtil sommeren 2026. Det lyder umiddelbart langt væk, men i sportsverdenen er det nærmest i går. Især når vi taler om profiler som Landin, der kunne blive interessant for alle fra eksotiske klubber i Qatar til et romantisk klub-comeback i Danmark (ja tak til lidt hjemmebanehygge i Kolding?).
Hvorfor taler alle om det?
Fordi Magnus Landin er en af de spillere, der sjældent råber højest, men altid gør en forskel – og fordi han i den grad har vist, at han ikke længere bare er “bror til Lasse”, men en profil i sin egen ret. Senest har han været aktiv for det danske landshold, hvor han både får opgaver i forsvaret og offensivt (hello, alsidighed), selvom holdets præstationer har været lidt slingrende. Husk Portugal-kampen, nogen?
Men her er sagen: Når en spiller som Magnus nærmer sig et kontraktudløb, begynder det altid at klø i spekulant-fingrene hos sportsjournalister, fans og håndboldledere. Bliver han i Tyskland, som nærmest har været hans andet hjem siden 2018? Søger han nye eventyr? Eller vender han hjem og bliver den rutinerede stjerne i en dansk klub med ambitioner?
Det overraskede mig
Selv som halv-slumrende håndboldfan (du ved, typen der mest tuner ind til slutrundens semi og finaler), så overrasker det mig altid, hvor lidt vi egentlig hører om Magnus uden for kamppladsen. No drama, no diva, og alligevel står han med over 100 landskampe og et clean track record i nogle af Europas hårdeste ligaer.
Og måske er det netop det, der gør ham ekstra interessant lige nu. For som med ethvert godt boyband-medlem (Nick Carter, vi kigger på dig), er det spændende at følge med, når “den stille” begynder at træffe store karrierevalg.
Er det noget, man gider?
Altså, lad os lige være ærlige: Man gad da godt se Magnus Landin i en dansk klub igen. Forestil dig ham i Aalborg Håndbold med Mikkel Hansen (okay, den era er vist ved at dæmpe sig), eller i KIF Kolding, hvor det hele startede. Det ville være den slags slam poetisk genforening, som fans elsker – og som ville give lidt nostalgi til dem af os, der stadig husker, hvordan det føltes, da Danmarks håndboldherrer for alvor begyndte at ære vores tv-skærme.
Men, og det er et stort men, det er også svært at vende hjem, når du er vant til storhed og fulde haller i Kiel. Karrieren er ikke slut for Magnus – han kunne sagtens tage en tur til en af de franske topklubber, eller måske noget mere eksotisk (jeg forestiller mig Landin i slippers under palmerne og stadig med 100% tacklingstyrke).
Så…?
Lige nu er det hele lidt i det der diffuse mellemrum, hvor man ikke ved, om han selv spekulerer på fremtiden, eller bare fokuserer på kampen torsdag. Og fair nok. Vi andre kan bare sidde her, stirre lidt for drømmende på YouTube-klip med Landin-fastbreaks og overveje, hvor han står i 2026.
Vi ved det ikke – og måske ved han det heller ikke helt endnu. Men én ting er sikkert: Magnus Landin er ikke færdig med at fylde sendefladen. Og vi er ikke færdige med at gætte, drømme og krydse fingre for, at han om ikke andet bliver ved med at være “ham på venstre fløj”, vi alle kan læne os op ad, når det danske spil trænger til et comeback.
Så må vi se, om næste kapitel bliver i Kiel, København… eller noget helt tredje.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: