Sådan får du en god løbetur i vinterkulden

6 tips der ikke afholder dig for en løbetur i kulden



19. november, 2017 - kl. 20:15
Forfatter: Silje Storgaard


Synes godt om Aniston.dk

Del artiklen

Det kolde vejr og den mørke tid, skal ikke afholde dig fra en aktiv vinterløbetur. En frisk løbetur udenfor er utrolig opfriskende fremfor at droppe løbeturen, som mange gør i de kolde måneder. Det kan være sværere at motivere sig selv til en skøn løbetur ude pga. kulden og mørket. Måske er du løbet ind i problemer som at have besvær med dit åndedræt, der bliver mere tungt i kulden eller finde det rette udendørs løbetøj? Det er dog ikke nødvendigt at skrotte løbeturene udenfor overhovedet, hvis du spørger fysioterapeut Jacob Norholdt fra FysioDanmark:

"Træning i vintervejret er både godt for sindet og fysikken i en tid, hvor vi ellers tilbringer megen tid indendørs"

Jacob guider dig med 6 gode tips til din løbetur i vintervejret, og hvordan du holder motivationen og energiniveauet oppe.

1. Vær ikke bange for den kolde luft

Mange kan opleve besvær med åndedrættet i frostvejr, men det er ikke farligt. Sæt gerne farten lidt ned og let dit åndedræt. Det handler om at vænne lungerne til den kolde luft. Det er først, når termometeret viser tocifrede kuldegrader, at du behøver at tænke ekstra over, om løbeturen skal gennemføres.

2, Prioriter lidt opvarmning

Det vil være fornuftigt at varme bedre op end normalt. Typisk varmer folk slet ikke op til løb, men i koldt vejr er det en god idé at varme muskler og lunger op, inden du løber afsted. Jorden kan, ligesom vejene, være hård og glat på grund af frost. Derfor er det ekstra vigtigt at varme overkrop og nakke op, så man fx ikke får hold i nakken, hvis man prøver at undgå et fald. 

3. Hårdt underlag stiller krav til fodtøjet

Underlaget kan stille store krav til fodtøjet om vinteren. Frost kan give hårde spor i skoven eller på løbestier, og det øger risikoen for vridskader. Smat i den våde periode og is i frostvejr stiller krav til sko med et bedre greb. Der er sko, som har specialsål udviklet til is, og andre, som har sål udviklet til meget pløre. Udgangspunktet er, at skoen typisk skal sidde tættere og evt. have en mindre bund for at opnå bedre kontakt med underlaget. Der er mange dygtige rådgivere rundt om i landets løbebutikker.

4. Træningstøj i tre lag

Du bør ikke kun løbe afsted i T-shirt, når det er frostvejr. Tag gerne tre lag træningstøj på. Første lag fjerner sveden fra kroppen, andet lag transporterer sveden væk fra det første lag, mens det tredje lag isolerer dig mod den kolde vind og regn.  

5. Løb med lys

De mørke morgener og aftner kan være udfordrende, og man skal passe på forhøjninger, skæve fortove, huller i vejen og frostkold jord. For at kunne holde tempo og et godt flow i dit løb er det derfor en god ide at løbe med pandelampe. Og husk gerne reflekserne, så de øvrige trafikanter kan se dig.

6. Snyd snuen

Mange døjer med snue i vintermånederne, men en forkølelse behøver ikke sætte en stopper for løbeturen eller træningen. Man kan sagtens løbe, selvom man døjer lidt med en almindelig snue. Det anbefales ikke at lave hård træning, men kroppen restituerer bedre, når der er lidt gang i systemet, end når man sidder stille. Dertil er den friske luft ofte med til at klare hovedet og give positiv energi.

Hvis du er i tvivl eller har brug for vejledning omkring din træning, kan du altid tage kontakt til din lokale FysioDanmark-klinik og få råd fra fysioterapeuten om alt fra opstart på løb til avanceret hjælp til træningsprogrammer eller knæproblemer.

For mere information kontakt venligst:

Jacob Nordholt Hansen, Fysioterapeut. Mail: jnh@fysium.dk

Astrid Hyldahl Laursen, PR-konsulent. Mail: ahl@essencius.dk.
Tel. 51 90 77 18

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Silje Storgaard Følg på:

Vil du skrive for os?

Synes godt om aniston.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen