Marts med mere energi



20. marts, 2016 - kl. 06:00
Forfatter:


Synes godt om Aniston.dk

Del artiklen

Når man er typen, der ellers har gang i 7.000 projekter, arbejder i døgndrift, driver en husholdning og er meget mere social end en introvert ellers normalt kan magte, så kan man godt blive banket lidt tilbage til start, når energien simpelthen bliver slået ud af en, og man skal hive sig selv op ad sofaen for bare at have drivkraften til at lave aftensmad.

Sådan en energiforladt periode har jeg været inde i den seneste måneds tid. Jeg har naturligvis passet mig arbejde, støvsuget og handlet ind, men jeg har grundlæggende følt mig lidt flad, hvilket jeg normalt ellers meget sjældent er.

Det faktum, at jeg de seneste år har forladt landet, kulden og vintermørket til fordel for sol og varme, har naturligvis haft sin indflydelse på energiniveauet og på, at jeg i år, hvor jeg har tilbragt hele vinteren herhjemme i den danske vintersump, måske har oplevet at have mindre energi.

Men ligesom skønhed kommer indefra, så gør sundhed og energi også.

Det mærker jeg tydeligt, når jeg eksempelvis går kulhydratamok, drikker alt for meget kaffe eller spiser for meget sukker. Jeg bliver flad som en pandekage og kan næsten ikke komme ud af sengen om morgenen - i hvert tilfælde har jeg ikke lysten.

Selvom energien nok ville snige sig tilbage af sig selv sammen med forårslyset, har jeg taget en beslutning om, at jeg skal være min egen lykkes smed og tænke mere over, hvad jeg putter i munden.

I stedet for at komme med månedens madanbefalinger i denne måned, har jeg således istedet strikket en række energianbefalinger sammen - altså til nogle af de ting, jeg putter i munden, og som, jeg oplever, giver mere energi i hverdagen. Det kan jo være, de også virker på dig og dit energiniveau.

Juice cleanse med mad
Som du måske fulgte med i i sidste weekend enten her eller på Instagram, så hoppede jeg i sidste weekend på en af de mange populære juice cleanses. På ingen måde for at tabe mig, for det er vist ikke nogen særligt hensigtmæssig måde til vægttab, men alene af den årsag, at jeg ville opleve, hvad tre dage uden diverse stimulanser og kun med plantebaseret kost kunne gøre for min krop.

Nu skrev jeg mit seneste indlæg om cleansen i søndags, hvor jeg stadig suttede på den sidste shake og derfor havde hele oplevelsen på nært hold. Men her efterfølgende har jeg faktisk oplevet, at jeg har haft en del mere energi, end jeg ellers har haft. Det er som om, mit system er blevet rebooted, så det igen kan være med.

Min første kop morgenkaffe mandag morgen efter cleansen smagte ikke engang godt, og jeg endte med at hælde halvdelen af de dyrebare morgendråber i vasken, men energien kunne ingen tage fra mig.

Mindre portioner, mere næring
Stik mig otte kærnemælkshorn, og jeg spiser dem! Og jeg lyver ikke.

Men hvis man spiser flere og mindre måltider med få, veltænkte kulhydrater, så får fordøjelsen det bedre, fordi den holder sig i gang med alt det, som kroppen kan genkende.

Det kan være en rugbrødsmad med tomat og ost, en god salat, der mætter eller noget tredje. I det hele taget forsøger jeg at skifte meget af det lysere, omend grove, brød ud med rugbrød. Det mætter så dejligt, og der er aldrig nogen, der er gået helt galt i byen med en leverpostejmad med agurk eller ost og peberfrugt.

Hvis det skal være super nemt på arbejdet, så kan Nupos nye små færdigretter i øvrigt også varmt anbefales.

De er på ingen måde kedelig slankemad men rigtig mad, som er spækket med gode grøntsager, smager godt, er kalorielette, og som meget nemt kan varmes i mikroovnen. Vigtigst af alt, så indeholder de ikke et gran af pulvermad! (Pssst ... Pasta Bolognesen er temmeligt rar!)

Komælk vs. soyamælk
Oprindeligt var den eneste grund til, at jeg skiftede den store mængde komælk, jeg tidligere drak i kaffen, ud med plantebaseret mælk, soyamælk, rismælk og mandelmælk, at jeg vil have en pænere og renere hud, hvilket mange oplever at få, når de dropper komælken og hopper på plantemælken.

Det har dog haft en ret rar sidegevinst. Fordi soyamælk smager af mere og har en federe konsistens end komælk, så holder hver enkelt kop kaffe længere. Den smager simpelthen af mere, den ligger tungere i maven, og den lægger på en eller anden måde op til mere nydelse.

Så ikke nok med, at min hud faktisk ser ud til at have haft godt af at droppe komælken (vi er stadig i startfasen ...), så drikker jeg også langt mindre kaffe i ugens løb. Jeg nyder den mere, og jeg skærer på den måde ned på en stimulans, hvilket, over tid, faktisk har den effekt, at jeg oplever, at jeg har mere naturlig energi istedet for den energi, der kommer midlertidigt fra kaffen.

Jeg har i øvrigt gjort mit for at afsøge plantemælke-land for, hvilke muligheder der er, og Naturli Soyadrik med calcium og vanille er umiddelbart favoritten. Den er sød og blød og smager skønt og syndigt i kaffen.

Mælkesyrebakterier får jeg da i yoghurten eller hva'?!
Når man ikke indtager mælk, indtager man heller ikke yoghurt, fordi det jo ligesom indeholder komælk. MEN ... faktisk er det også lidt af en myte, at vi overhovedet får de vigtige mælkesyrebakterier, som vores mave-/tarmsystem har så godt af, gennem yoghurt.

Det er rigtigt, at syrnet yoghurt indeholder mælkesyrebakterier. Men sådan nogle mælkesyrebakterier er nogle skrøbelige nogen, og derfor er chancen for, at de overlever fra en skål Cultura, ind i munden, ned i maven og hele vejen gennem tarmsystemet sådan cirka lig nul. I hvert tilfælde vil mange måtte lade livet undervejs og opgive deres ellers så sunde mission.

Men min oplevelse er helt klart, at en sund mave er vejen til en sund tarm og dermed et sundt helbred og, som følge heraf, et højere energiniveau. Jeg sværger derfor til mælkesyrebakterier i tablet- eller pulverform - og gerne af den dobbelt coatede slags fra Duolac, fordi de skrøbelige små bakterier på den måde i højere grad kommer derned, hvor de gør gavn for hele kroppen. De er ganske enkelt bedre klædt på til den turbulente rejse.

I øvrigt skal man vist spise hele S-Y-V liter yoghurt for at få samme mængde mælkesyrebakterier, som der er i en lille mælkesyretablet. Jeg ved godt, hvad jeg ville vælge til min morgenmad ...

Grønt inden for rækkevidde
Man kan naturligvis spise nok så meget rugbrød og drikke nok så meget soyamælk, hvis man ikke får nok frugt og grønt. Vi har dog ofte oplevet at købe stort ind af eksempelvis gulerødder, som vi spiser løs af i tre dage, og så bliver det for kedeligt. 

Min nye strategi er at købe en masse forskelligt frugt og grønt i mindre mængder. Det er lidt dyrere, men så bliver vi ikke trætte af kun at gnaske agurker eller æbler, men spiser bare løs, laver frugtsalater og grove grøntsagstærter. En bonus er desuden, at man får spist op - og på den måde er det i sidste ende ikke dyrere at købe mere blandet ind.

Når det så er sagt, så glæder jeg mig til sommer, sol på næsen og til at tanke energi direkte derfra. Om ikke andet, så ville det være rart at kunne smide vinterfrakken meget snart. Hue, halstørklæde og en stor frakke suger nemlig også deres portion af den daglige energi på det mere mentale plan.

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om aniston.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen